Årets Female Leader Engineer 2020 är utsedd!

Report this content

Female Leader Engineer är ett program som riktar sig till kvinnliga civilingenjörsstudenter som vill leda människor. Programmet fungerar även som en urvalsprocess för att utse årets Female Leader Engineer, en utmärkelse som tilldelas till en av deltagarna som utmärker sig i sitt sätt att leda människor. Vinnaren av Female Leader Engineer får ett egendesignat traineeprogram på tre av partnerföretagen och ett exklusivt ledarskapsprogram hos Kvinnokompetensen. Under programmet får samtliga deltagare en unik möjlighet till personlig utveckling samt en nära kontakt med företagen, dels genom exklusiva företagsbesök. Årets partnerföretag är: Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, KONE, SSAB och Stora Enso.

Syftet med programmet är att skapa en plattform för kvinnliga ingenjörsstudenter och industribolag att träffas, synliggöra kvinnliga ingenjörer som förebilder inom ledarskap samt att utveckla och uppmuntra kvinnliga studenter inför framtida ledarroller.

Den 4 november utsågs Elin Luedtke och Juryns motivering lyder: Årets vinnare kommer vi se som ledare på ett utav våra partnerföretag framöver, och ingen utav oss skulle bli förvånad om det är på en hög chefsposition. Hon är mogen, trygg, avslappnad och naturlig och det märks att hon reflekterat över ledarskap och hur hon är och vill utvecklas som ledare.

Vi ser henne som en hållbar ledare för hon vet var hon samlar energi i sin ledarroll och gjorde ett starkt intryck på juryn med hennes genomtänkta och medryckande presentation.

Det här är en ledare man vill följa och vi ser alla fram emot att få följa hennes utveckling framöver

Johan Kerstell, personaldirektör på Sandvik berättar om varför Sandvik samarbetar med Female Leader Engineer.
– Samarbetet med Female Leader Engineer är en viktig del i vårt arbete med mångfald och kompetensförsörjning. De här kvinnliga ingenjörsstudenterna ger oss nya perspektiv, visar upp ett modernt ledarskap och har tydliga visioner. Det ska bli spännande att följa deras utveckling framöver.

I år sökte hundratals kvinnliga civilingenjörsstudenter från Sveriges alla Universitet och högskolor in till programmet Female Leader Engineer. Av dessa valdes tjugo deltagare ut till höstens program. Deltagarna har förutom att genomgå personlighets- och logiska tester samt kompetensbaserade intervjuer, fått chansen att få en insyn i partnerbolagens verksamhet och kultur genom exklusiva besök på företagen. Av dessa tjugo deltagare väljs tio finalister som får pitcha sig själva och varför just de ska bli framtidens kvinnliga ledare inför en jury bestående av partnerbolagen.

Så här säger Elin Luedtke, årets Female Leader Engineer 2020 om vinsten och sin medverkan i programmet: De senaste veckorna har passerat förbi så snabbt och gett mig så många nya insikter men framför allt vänner och kontakter. Jag är otroligt tacksam för att jag blev utvald till en av dessa underbara tjugo kvinnliga ingenjörsstudenter som blev uttagen till programmet, och att programmet har kunnat fortlöpa trots rådande omständigheter. Ett snyggt sätt att ställ om istället för att ställa in! Detta är en resa som jag kommer bära med mig väldigt länge och jag ser så fram emot vad framtiden har att erbjuda!