Analysguiden: Samarbeten ger styrka

Magnolia överraskade med ett bättre resultat kv1 2018 än väntat. Antalet sålda enheter (bostäder mm) har ökat till cirka 2 400 i årstakt. Så länge vi har låga räntor och ett köptryck på fastigheter från pensionskapitalet ser det mycket bra ut för Magnolia.

Magnolia Bostad är ett bostadsutvecklingsbolag, etablerat år 2009.  Bolagets affärsmodell har en lägre risk än sektorn överlag, då huvuddelen av de nyproducerade lägenheterna upplåts med hyresrätt och där marken till stora delar förvärvats via kommunala markanvisningar. Fastigheterna säljs innan byggstart till främst institutionella placerare, vilket minskar både kapitalbindningen och risken.  I JV-bolag med institutionella ägare blir finansieringsvillkoren också förmånliga. Projekten blir ofta litet större vilket ger skalekonomi. Däremot blir Magnolias resultat volatilt när projekten resultat-redovisas direkt när försäljnings- och entreprenadavtal är tecknade och detaljplanen är fastställd. Bolagets byggrättsportfölj med potentiellt cirka 16 000 lägenheter finns i tillväxt- och regionstäder i mellersta och södra Sverige med en tyngdpunkt i Stockholm. Det gör Magnolia till en medelstor aktör i sektorn.

Bolagets mål är att producera omkring tre tusen hyresrätter årligen med en snittstorlek på omkring 45 kvadratmeter. Under 2017 sålde bolaget drygt 2 200 enheter (boenden) och efter kvartal 1/2018 skruvades årstakten upp till 2 400 sålda enheter. Utöver bostäder avser bolaget att årligen uppföra några hotell -och vårdanläggningar, vilket ger ytterligare riskspridning. Så länge ränteläget förblir lågt och institutionella investerare vill investera i fastigheter bör Magnolia kunna avyttra sina projekt till höga driftnettomultiplar (strax över 20 ggr).

Medan Magnolia har klarat sig bra så här långt, har marknaden för för försäljning av nyproducerade bostadsrätter försvagats markant sedan hösten 2017. Vi höjer vår vinstprognos för helåret 2018 från 5,2 till 5,7 kronor per aktie. Vår riktkurs för aktien hamnar inom intervallet från 48 kronor (Bear Case) till 108 kronor (Bull Case) med ett Bas-scenario på 78 kronor per aktie.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.