Världspremiär för Lars Wallins första couturekollektion i Mall of Scandinavia

Report this content

Den 11 juli kl 17.00 lanserar Sveriges mest framgångsrika couturedesigner Lars Wallin sin första couture kollektion i Mall of Scandinavia. I form av en utställning tar kollektionen plats i hjärtat av Mall of Scandinavia, The Designers Gallery, på plan ett.

Lars Wallin är främst känd för sina brud- och aftonklänningar och har hittills designat unika plagg, specialtillverkade för varje specifik kund. Han har bland annat designat klänningar till kungahuset, celebriteter och fyra av hans kreationer har burits på röda mattan till Oscarsgalan. Genom lanseringen av kollektionen i Mall of Scandinavia möjliggör han sitt hantverk för en bredare publik och han vill också visa fördelarna med ett mer tidlöst och hållbart mode, som couture är. Lars själv kallar det för slow fashion.

- Det är två starka varumärken som möts. Jag har en ambition att ta vidare kollektionen internationellt och ser Mall of Scandinavia som en naturlig startpunkt då det är Nordens bästa köpcentrum som även når en internationell kundkrets. Genom denna kollektion har jag en ny möjlighet att nå kunder utanför Sverige, säger Lars Wallin

Kollektionen är inspirerade av den asiatiska kulturen, framförallt av Hong Kong.

- Det är en flirt till den lite mer färgstarka och lekfulla asiatiska kulturen. Jag fortsätter jobba med det jag kallar för slow fashion, en tidlöshet som överraskar och som gör att plaggen får ett långt liv. Det är också det som gör couturen till ett mer hållbart mode, fortsätter Lars Wallin.

I kollektionen ser man starka färger, blommor, vackra sidentyger och avslutas med ikonplagget bröllopsklänningen. Kollektionen kommer finnas tillgänglig i Mall of Scandinavia under sommaren. Under öppningsdagen kommer Lars vara på plats för att möta besökare och berätta om sina tankar bakom kollektionen. Vid intresse för en personlig intervju alternativ telefonintervju kontakta Marie Larsson.

- Det är otroligt härligt att Lars Wallin, en av vår tids främsta designers, väljer att visa sin första couturekollektion hos oss i Mall of Scandinavia. Vi är en internationell arena för många välkända varumärken och vi arbetar ständigt med att ge våra kunder unika upplevelser inom bland annat mode och design, säger Marie Larsson, Deputy Shopping Center Manager, Mall of Scandinavia.

Lars Wallin

Lars Wallin har designat couture i 27 år och är mest känd för sina brud- och aftonklänningar. Han har klätt kungafamiljen, celebriteter och är internationellt känd för sina kreationer.
Lars Wallin har hittills enbart designat unikt skräddade plagg som är uppsydda efter kundens mått.

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Larsson, Deputy Shopping Center Manager, Mall of Scandinavia, Unibail-Rodamco- Westifield

+46 (0)76 525 55 26, marie.larsson@urw.com

Anna Lignell, Communication Manager Nordics, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)76 525 56 06, anna.lignell@urw.com

Om Mall of Scandinavia
Mall of Scandinavia är beläget i Arenastaden i Solna, intill Solna station och Friends Arena, endast sju minuter från Stockholm city. Centrumet invigdes den 12 november 2015 och erbjuder en unik kombination av internationella och exklusiva varumärken, matupplevelser och underhållning. Här återfinns hela 224 butiker och restauranger, fördelade på 101,048 m2.  The Designer Gallery™ presenterar exklusiva varumärken, mode- och livsstilsbutiker samt ett urval av pop-ups. Dining Plaza samlar över 20 restauranger i vad som är Stockholm största restaurangområde.
I Mall of Scandinavia finns även ett serviceutbud utöver det vanliga, bland annat nyheten Click & Services, en lounge där e-handeln möter den fysiska shoppingupplevelsen. Här kan kunden hämta sina paket, prova i provrummen och, vid behov, lämna tillbaka varan. Mall of Scandinavia är enkelt att nå med kollektivtrafik och har hela 3,700 parkeringsplatser.  Mall of Scandinavia är det första köpcentrumet i Sverige som certifierats enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM* med betyget ”Excellent” under designfasen.
Mall of Scandinavia ägs av Unibail-Rodamco. För mer information, vänligen besök www.mallofscandinavia.se.
*Building Research Establishment Environmental Assessment Method, världens mest använda certifieringssystem för byggnader.

Taggar: