Toborrow är ny samarbetspartner till Marginalen Bank

Marginalen Bank har som första svenska bank tecknat ett samarbetsavtal med fintechföretaget Toborrow. Genom samarbetet vill Marginalen Bank finna nya vägar för att bistå mindre företag med finansiering. Banken kommer att delta som en bland flera potentiella långivare till de företagslån som Toborrow förmedlar via sin auktionstjänst. Marginalen Bank kommer även att bidra till Toborrows affärs- och tjänsteutveckling. Marginalen AB som är moderbolag i Marginalenkoncernen går även in som minoritetsägare i Toborrow.

Avtalet ligger i linje med Marginalen Banks strategi att fokusera på finansieringsbehovet hos mindre och medelstora företag. Samarbetet syftar till att förbättra och utveckla finansieringsmöjligheterna för denna stora och viktiga grupp av företag. Tanken är att samarbetet med Toborrow på sikt ska bli en viktig kanal för bankens utlåning mot företag.

- Vi ser en stor potential i att vara med och utveckla marknaden för finansiering av mindre företag i Sverige tillsammans med Toborrow. Många svenska småföretag fortsätter att vara just småföretag för att de traditionella erbjudandena inte lyckats bistå med finansiering i tillräcklig omfattning. Toborrow har skapat en intressant lösning på detta samhällsproblem, säger Per Andersson, VD på Marginalen Bank.

Toborrow har sedan plattformens lansering 2014 aktivt arbetat med visionen om att demokratisera lånemarknaden. Utlåning till små och medelstora företag har länge varit en omdebatterad fråga och många företag upplever att det är svårt, tidskrävande och jobbigt att söka finansiering. Samtidigt är det svårt för privatpersoner att få en god avkastning på sitt sparande. Toborrow har med en innovativ teknisk lösning kunnat lösa båda dessa problem genom att effektivt sammanföra mindre aktiebolag med olika typer av finansiärer.

– Vi är väldigt glada att Marginalen Bank som första svenska bank ser fördelarna av att samarbeta med en digital låneplattform som vår. Vi har sett mycket framgångsrika exempel på denna typ av samarbeten mellan låneplattformar och traditionella aktörer internationellt vilket har resulterat i snabb tillväxt. Gemensamt kan vi nu hjälpa många fler företag, säger Sofie Lundström, VD och medgrundare för Toborrow.

Taggar: