Max tappar ännu fler ton – kriget mot fettet fortsätter

Sedan 2003 har Max årligen gjort ett fettbokslut. Fettboksluten redovisar vad Max gjort över det gångna året för att minska andelen fett i maten som serveras på restaurangerna. Under 2009 försvann hela 190 ton från menyn. Och sedan första bokslutet har Max blivit hela 1041 ton lättare!

– Vi kommer aldrig att släppa målet att vara den hamburgerkedja som leder utvecklingen inom hälsosam mat. Gällande produktutveckling är det inspirerande att varje år hitta möjligheter att skära ner på fettet och samtidigt utveckla våra menyer. Därför fortsätter vi att jaga och minska på fettet i våra produkter – och resultatet redovisas i vårt fettbokslut, säger Richard Bergfors, vd på Max. Fettbokslutet redovisar i första hand den minskade fettförbrukningen men även Max hälsoarbete i ett bredare perspektiv. Viktigaste hälsoåtgärderna Max genomfört 2009 • Sänkt fetthalten på glass från 8 % till 6 %. • Lanserat GI-bröd i butik • Infört en ny fruktsallad på menyn • Lanserat ekologisk falafel på samtliga restauranger Under året utmanade dessutom Johan Groundstroem (som gick ned 30 kg på 90 dagar genom att endast äta Max nyckelhålmärkta hamburgare) fem andra svenskar att gå ner i vikt på samma sätt. Under sex veckor lyckades deltagarna totalt gå ner ca 60 kg tillsammans! För mer information kontakta: För pressbilder kontakta: Richard Bergfors Maluwa van den Brink vd Max Hamburgerrestauranger AB maluwa.brink@max.se Tfn: 070-899 29 83 Tfn: 070-109 59 72 www.max.se ___________________________________________________________________________ Om Max Max är Sveriges första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter, bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Både nötkött och kyckling är svenskt. Företaget är dessutom världens första restaurangkedja som koldioxidmärker sina måltider samt klimatkompenserar hela verksamheten till 100 procent genom trädplantering i Afrika. Målet är en verksamhet helt fritt från fossila bränslen. 2009 omsatte Max 1 122 mkr med sina 71 restauranger. Under 2010 väntas 9-11 nya restauranger etableras.