McDonald's förstärker ledningen i Norden

McDonald's förstärker ledningen i Norden McDonald's nya strategi handlar om att addera gäster till restauranger istället för restauranger till gäster. Vi är idag mer fokuserade på att bli bättre i stället för att bli större. En viktig väg till ännu godare mat, renare restauranger och snabbare service är därför att lära av varandra i olika McDonald's länder. För att ytterligare stärka våra positioner skapar McDonald's europeiska ledning nu en funktion på nordisk nivå med uppgiften att leda arbetet med att utveckla vårt samarbete mellan de nordiska länderna. I Norden är ju många förutsättningar för verksamheten likartade och en samverkan finns redan inom inköps- och etableringsområdet. Anders Söderlund, idag VD för McDonald's i Sverige, kommer att leda detta samordningsarbete. - Jag är mycket glad att Anders har tackat ja till att ta sig an den här viktiga uppgiften, säger Glen Steeves, ansvarig för McDonald's i norra Europa. Det han har åstadkommit tillsammans med sitt team i Sverige och vad han som person kan bidra med i detta arbete kommer att betyda mycket för den kommande nordiska organisationen. Anders Söderlund ser fram emot att kliva in i en ny roll: - Det här känns mycket spännande, eftersom jag ser att vi har mycket att vinna på att arbeta närmare varandra i de nordiska länderna. Det blir en konsulterande roll där jag kommer att söka den optimala formen för samarbete mellan de nordiska länderna. Karen Bishop blir ny VD för McDonald's i Sverige. Karen kommer ursprungligen från Kanada, där hon började sin bana som deltidsmedarbetare. Hon har varit VD för McDonald's i Ukraina och Vitryssland och var senast ansvarig för McDonald's Operations i Europa. - Jag har stort förtroende för Karen, säger Glen Steeves. Hennes ledaregenskaper tillsammans med hennes starka kompetens när det gäller restaurangdrift kommer att vara till stor nytta i den svenska organisationen. Under Karens ledning finns alla förutsättningar att gå vidare på inslagen väg med ett starkt fokus på att erbjuda våra gäster bästa tänkbara upplevelser på restaurangerna. Karen Bishop är full av tillförsikt inför sitt nya arbete i Sverige: - Jag längtar efter att få komma igång. Under årens lopp har jag hört så mycket gott om McDonald's i Sverige. Nu kommer jag hit lagom till trettioårsjubiléet för att - tillsammans med dem som byggt upp företaget - utveckla det vidare in i framtiden. Först av allt vill jag besöka så många restauranger som möjligt och träffa alla medarbetare som tar hand om våra gäster varje dag. Det viktigaste jobb man kan ha på McDonald's! För ytterligare information kontakta: Birgitta Mossberg, presschef på Svenska McDonald's, tel 08-740 85 14, mobil 070-354 8514 Pressmeddelandet och en bild på Karen Bishop - nedladdningsbar för publicering - finns tillgänglig på www.mcdonalds.se/pressrum. År 1973 öppnade den första McDonald's-restaurangen i Stockholm. Idag, 30 år senare, finns det cirka 235 restauranger runt om i Sverige. Mer än hälften av restaurangerna ägs och drivs av lokala franchisetagare. McDonald's har omkring 12 000 anställda och är en av Sveriges största ungdomsarbetsplatser. McDonald's målsättning är att leverera god mat med snabb och vänlig service i rena och trevliga lokaler till ett lågt pris. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT01030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT01030/wkr0002.pdf

Om oss

McDonald's är en av de största restaurangkedjorna i världen, och bara i Sverige har vi cirka 200 restauranger. Framsteg för oss betyder att vi möter eller överträffar dina förväntningar och att du som gäst blir nöjd och glad varje gång du besöker våra restauranger.