Meda förstärker i Danmark

Meda förstärker i Danmark Meda har förvärvat det privatägda danska läkemedelsföretaget MedicTeam A/S. Företaget har en omsättning på ca 60 MDKK årligen. Huvudprodukterna finns inom terapiområdet mage-tarm. Köpet sker genom förvärv av samtliga aktier till en köpeskilling av ca 105 MDKK. Såvida försäljningsökningen under en 4-årsperiod skulle bli större än beräknat kan tilläggsköpeskilling utgå med högst 30 MDKK. "Förvärvet stärker vår position i Danmark på ett väsentligt sätt. MedicTeam är ett mycket välskött och lönsamt företag med produkter på marknaden inom ett av Medas huvudområden nämligen läkemedel för behandling av mage-tarm sjukdomar. Vidare finns en intressant nyproduktportfölj som ger goda utvecklingsmöjligheter. Genom integration med Medas marknadsorganisation i Danmark kan vi se klara synergieffekter", säger Anders Lönner VD för Meda AB. "För oss som byggt upp MedicTeam är det glädjande att denna uppgörelse kommit tillstånd. Meda har helt rätt profil som framgångsrikt bolag att utveckla MedicTeam vidare", säger Ole Kristensen VD och grundare av MedicTeam. För mer information kontakta: Meda AB AndersLönner, VD tel. +46 8 630 19 00 MedicTeam A/S Ole Kristensen, VD tel. +45 45 82 75 30 MEDA AB (publ) - Meda marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel och medicinteknisk utrustning i ca 25 länder. Meda är etablerat med egna dotterbolag i Norden, Storbritannien, Tyskland och Baltikum. Meda är noterat på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00150/wkr0002.pdf