Meda förvärvar produkt från amerikanska Lilly

Meda förvärvar produkt från amerikanska Lilly Meda har förvärvat rättigheterna till Distalgesic® från det amerikanska läkemedelsföretaget Eli Lilly and Company. Genom förvärvet tar Meda över registreringar och varumärken i Sverige och Storbritannien för en köpeskilling om 24 Mkr. Distalgesic® är ett av Storbritanniens mest välkända varumärken av smärtstillande läkemedel. Årlig försäljning är omkring 20 Mkr. "Meda fortsätter att expandera inom det prioriterade affärsområdet Pharma. Vi är glada att ha lyckats med detta förvärv av Distalgesic®. Produkten passar väl in i vår portfölj inom terapiområdet smärta/inflammation. Vår position i Storbritannien stärks genom detta förvärv. Vi har nu fem produkter på denna intressanta marknad", säger Anders Lönner, VD Meda AB. För mer information kontakta: Meda Anders Larnholt, Investor Relations tel. +46 8 630 19 00 Meda AB (publ) - det svenska specialty pharmaföretaget. Meda marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel och medicinteknisk utrustning i Europa med egen representation i Norden, Storbritannien, Tyskland och Baltikum. Meda är noterat på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00650/wkr0002.pdf