Meda stärker produktportföljen inom smärta/inflammation

Meda stärker produktportföljen inom smärta/inflammation Meda har tecknat ett långsiktigt licensavtal med läkemedelsföretaget Tedec-Meiji avseende exklusiva marknadsrättigheter till produkten Adant (hyaluronsyra) i de Nordiska länderna. I överenskommelsen ingår att Meda slutför registreringsprocessen i Norden. Tedec-Meiji är en del av den japanska koncernen Meiji Seika Kaisha Ltd. Adant är avsedd för lokal behandling av artros. Unikt med Adant är att den aktiva substansen är bioteknologiskt framtagen. Produkten har redan använts på omkring 70.000 patienter i Europa och har visat god effekt kombinerat med fördelaktig biverkningsprofil. Meda bedömer att det finns ett växande behov av behandling med hyaluronsyra vid artros. "Adant passar väl in Medas strategi att erbjuda medicinskt välmotiverade och kostnadseffektiva produkter inom prioriterade terapiområden. Adant stärker ytterligare Medas position inom smärta och inflammationsområdet" säger Anders Lönner, VD på Meda. "Vi är mycket nöjda med att ha fått Meda som samarbetspartner för Adant", kommenterar Shinya Katafuchi, International Director, på Tedec Meiji Pharma. "Meda har byggt upp en bra position inom terapiområdet och har en stark organisation inom marknadsföring och försäljning. Vi ser fram emot en mycket positiv utveckling för Adant på den nordiska marknaden". För ytterligare information, kontakta: Anders Lönner, koncernchef tel. +46 8 630 19 00 Bernt Everts, medicinsk chef tel. +46 8 630 19 00 Meda AB (publ) är det svenska specialty pharmaföretag och är noterat på Stockholmsbörsen. Meda marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel samt medicintekniska produkter i Norden, Baltikum och England. Meiji Seika Kaisha är ett japanskt företag med en omsättning om cirka 3 miljarder USD och egna dotterbolag över hela världen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT01230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT01230/wkr0002.pdf