Meda tar över Colazid från AstraZeneca

Meda tar över Colazid® från AstraZeneca Meda har idag tecknat ett exklusivt, långsiktigt avtal för de nordiska länderna med det engelska läkemedelsföretaget Shire Pharmaceuticals Group. Samarbetet omfattar marknadsföring av läkemedlet Colazid® för behandling av inflammatoriska tarmsjukdomar såsom ulcerös kolit. Omkring 50.000 patienter i Norden lider av ulcerös kolit. Meda kommer under hösten att ta över marknadsföringen av Colazid® från AstraZeneca som introducerat produkten på den nordiska marknaden. Nyligen har indikationen för Colazid® utökats till underhållsbehandling av inflammatoriska tarmsjukdomar vilket öppnar betydande potential för produkten. "Colazid® är en ny produkt med viktiga fördelar inom behandling av inflammatoriska tarmsjukdomar, och vi är mycket glada att få Meda som samarbetspartner på den nordiska marknaden", säger Richard de Souza, International Director, Shire. "Meda har på kort tid byggt upp en stark organisation, vilket säkerställer en positiv utveckling av Colazid®", fortsätter Richard de Souza. Anders Lönner, Medas koncernchef: "Avtalet med Shire ligger mycket väl i linje med vår strategi att utveckla långsiktiga samarbeten inom prioriterade terapiområden. Gastroenterologi är ett av dessa prioriterade områden och vi ser fram emot samarbetet med Shire som är ett läkemedelsföretag i snabb utveckling och med hög kompetens inom ett flertal intressanta terapiområden". För ytterligare information kontakta: Dr. Bernt Everts, medicinsk chef Tel. 08-630 19 00 Meda AB (publ) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Meda AB (publ) marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel och medicinteknisk utrustning i Norden och Baltikum. Shire Pharmaceuticals Group plc är noterat på London Stock Exchange och NASDAQ. Shire är ett internationellt forskningsorienterat läkemedelsföretag med en bred produktportfölj, bland annat inom centrala nervsystemets sjukdomar, gastro enterologi, onkologi samt metaboliska sjukdomar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00560/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00560/bit0002.doc