DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 DECEMBER (Q4) 2009

Oktober-december 2009 i korthet för koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 2,3 MSEK (4,1)

• EBIT uppgick till 0,7 MSEK (-53,7)

• Periodens resultat uppgick till -59,1 MSEK (-66,4)

• Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -2,75 SEK (-4,12)

• SCN genomför rekonstruktion

• Ny lista för handel med SCN:s aktie

Januari-december 2009 i korthet för koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 31,2 MSEK (46,6)

• EBIT uppgick till -21,7 MSEK (-80,7)

• Periodens resultat uppgick till -68,7 MSEK (-73,0)

• Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -3,67 SEK (-4,54)

Nyckeltal januari-december 2009

|TABLE ID=110|

Kommentar av VD Jens Miöen

Bolagets finansiella situation var fortsatt svag vid ingången av det fjärde kvartalet och bolagets likviditetsbehov var stort. Kostnadsreduceringsåtgärder som vidtogs tidigare under året hade ännu inte gett full effekt under tredje kvartalet och ytterligare åtgärder har vidtagits under fjärde kvartalet. Bolaget hade i mitten av fjärde kvartalet kortfristiga skulder som hade förfallit till betalning, och som i ett led att säkerställa den fortsatta verksamheten beslöt styrelsen om att ansöka om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingrätt. Den 19 november 2009 godkändes bolagets ansökan och advokat Kent Hägglund utsågs till bolagets rekonstruktör. Den operativa verksamheten bedöms vara god och med goda framtidsmöjligheter, men bolagets finansiella situation har satt sin prägel på verksamhet vilken har blivit lidande under fjärde kvartalet. I slutet av december blev skuldsituationen i det danska dotterbolaget ohanterligt och för att säkerställa innehavet i de mest värdefulla tillgångarna förvärvade det svenska dotterbolaget SCN Sverige AB aktierna i Nordic Immotech (Immolina) av det danska dotterbolaget. Den 30 december 2009 förklarades SCN Denmark AS i konkurs. Konkursen bedöms inte påverka koncernens försäljning och resultat negativt.

De organisatoriska förändringarna har bland annat resulterat i att vid utgången av perioden hade koncernen fyra konsulter engagerade och en halvtidsanställd. Motsvarande siffror per utgången av 2008 var 12 konsulter och 10 anställda. Verksamheten sköts nu till största del från Stockholm och de utländska kontoren har avvecklats. Kortsiktigt kommer detta leda till en svagare försäljning jämfört med tidigare, men ledningen bedömer att det finns goda förutsättningar framgent. Förändringarna har lett till att de månatliga fasta kostnaderna för den operativa verksamheten hamnar under 500 kSEK.

Rörelsefrämmande kostnader relaterade till den pågående rekonstruktionen har påverkat bolagets resultat under perioden och dessa kostnader kommer fortsätta under första halvåret 2010.

Vi ser fortfarandegoda möjligheter till att lyckas genomföra rekonstruktionen och då står vi väl rustade för att vända bolaget till vinstgenerande.

(För fullständig rapport, inkl. tabeller, se bifogad fil)