VARUMÄRKESRÄTTIGHETERNA TILL THIN400 AVYTTRADE

(NGM:SCN MTF)

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har idag avyttrade varumärkesrättigheterna till viktminskningspreparatet Thin400 till Bringwell. Avyttringen innebär att SCN inte längre kommer saluföra Thin400 i Norden eller i någon annan region.

I syfte att koncentrera verksamheten har SCN beslutat att avyttra varumärkesrättigheterna till viktminsknings-preparatet Thin400 till Bringwell. Avyttringen innebär att SCN stärker sitt rörelsekapital och kan satsa ännu mer på de kvarvarande produkterna.

Thin400 är ett patenterat och varumärkesskyddat naturligt kosttillskott för viktkontroll. Thin400 är baserad på den patenterade substansen Xanthigen. SCN har sedan september 2007 haft ett licensavtal med det amerikanska bolaget P.L. Thomas & Co för distribution och marknadsföring av Xanthigen i Skandinavien.

Thin400 har i dubbelblinda placebokontrollerade kliniska studier visat sig öka förbränningen i vila med upp till 400 kcal per dygn utan centralstimulerande effekter. Den starka effekten kommer från en unik kombination av två naturliga extrakt, från brunalger och granatäpplekärnor, och byggs upp under 4-6 veckor. Kombinerat med en lättare diet har thin400 visat sig reducera både vikt, fettmängd och midjemått betydligt utan att påverka muskelmassan.

Bringwell är en av de ledande aktörerna på den nordiska egenvårdsmarknaden med en marknadsandel om cirka 15 procent. Bringwell producerar, säljer och marknadsför sina egna och licensierade varumärken i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på export.

Jens Miöen, verkställande direktör SCN, jm@scnutrition.com, +46 735 013 010

David Rönnberg, verkställande direktör Bringwell, david.ronnberg@bringwell.com, +46 8 412 72 00

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Immolina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på NGM MTF (www.ngm.se) under tickern ”SCN MTF”. För mer information, se www.scnutrition.com.