Utnämning av Vice President Corporate Development

Medivir har utnämnt Håkan Wallin till Vice President Corporate Development från och med 1 maj 2010. Den nyinrättade befattningen som chef för Corporate Development är ytterligare ett steg för att stärka Medivirs organisation i arbetet mot bolagets mål att uppnå lönsamhet inom fem år. Håkan har haft en betydelsefull roll i ledningen av Medivirs senaste projekt som avsåg ett nytt portföljhanteringssystem. Projektet, som slutfördes under första kvartalet 2010 och omfattade en översyn av samtliga FoU-projekt, resulterade i en mer fokuserad FoU-portfölj. I detta projekt arbetade Håkan som oberoende konsult genom eget bolag. Håkan har omfattande erfarenhet från life sciencebranschen, både från finans- och konsultbranschen. Håkan har genomfört konsult- och rådgivningsuppdrag för nordiska och internationella life sciencebolag på olika positioner under mer än tio år. Under senare tid har Håkan drivit sitt eget konsultbolag, HWA Advisory & Capital AB. Mellan 2000 och 2006 var Håkan partner i ABG Sundal Colliers corporate finance-team där han ansvarade för bolagets life science-verksamhet. Håkans tidigare befattningar omfattar även VD för Libertas Capital Nordic AB, medlem i Ernst & Youngs Corporate Finance-team i Stockholm samt revisor vid Arthur Andersen både i Stockholm och i Atlanta, USA. – Det gläder mig att ha Håkan Wallin på befattningen som Vice President för Corporate Development där han kommer att tillföra kompetens till vår ledningsgrupp. Hans breda erfarenhet från life science-sektorn kommer att stärka vår strategiska inriktning att bli ett lönsamt medelstort företag under en femårsperiod, med hög tillväxt och tyngdpunkt på infektionssjukdomar, säger Ron Long, koncernchef och VD. För mer information, vänligen kontakta Rein Piir, finansdirektör och ansvarig för investerarkontakter, Medivir +46 8 5468 3123 eller +46 708 537 292. För mer information om Medivir, vänligen se bolagets hemsida; www.medivir.se