Andras körstil oroar oss mest i trafiken

Det största orosmomentet i trafiken är andra bilisters dåliga körning och mobilanvändning bakom ratten, visar Mekonomens nya stora billivsundersökning. Detta är till och med mer oroande än exempelvis att råka ut för en viltolycka eller köra på dåligt väglag. Dock är det inget fel på självförtroendet när det gäller vår egen bilkörning, enligt undersökningen.

Varannan bilist oroar sig för andras dåliga bilkörning och nästan lika många, 44 procent, oroas över att andra bilförare använder mobiltelefonen samtidigt som de kör. Dock uppger samtidigt hela  47 procent i Meknomens undersökning att de själva använder mobiltelefonen vid enstaka tillfällen medan de kör bil.

- Att nästan varannan bilförare använder mobilen vid körning är oroväckande. Oavsett vad du gör med mobilen så tar det uppmärksamhet från körningen så använd alltid handsfree och ställ in gps:en innan du startar, säger Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig på Mekonomen Group.

Varannan man tycker att de kör bättre än andra
Mer än var tredje bilförare tycker att deras bilkörning är bättre eller mycket bättre än genomsnittet. Bland män är siffran hela 58 procent. Åldern tycks också vara avgörande för självförtroendet - av bilförarna som är äldre än 60 år anser endast 35 procent att de kör bättre eller mycket bättre än andra. Bland 18-29-åringarna är motsvarande siffra 56 procent.

- Det är ett intressant resultat eftersom man ofta blir en säkrare bilförare ju mer van man är. Så i praktiken borde 60-plussarna vara de med störst självförtroende i trafiken, säger Gabriella Granholm.

För kort avstånd irriterar flest
Det man stör sig på mest hos andra trafikanter är de som inte håller tillräckligt avstånd, uppger 32 procent i undersökningen. Nästan lika många (29 procent) stör sig mest på bilister som slarvar med att blinka vid sväng eller filbyte.

- En bra grundregel för säkert avstånd är att alltid ligga minst tre sekunder bakom fordonet framför. Det vill säga ni ska passera samma riktmärke med minst tre sekunders marginal, annars är det läge att sänka farten. Vid halka eller regn behöver marginalen förstås vara ännu större, säger Gabriella Granholm.

Om undersökningen:
Mekonomens Billivsundersökning genomfördes den mellan den 30 maj och 5 juni 2017 av Kantar Sifo på uppdrag av Mekonomen. 1193 bilägare över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. Samma undersökning är även genomförd i Norge samma period.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig Mekonomen Group
E-post: Gabriella.Granholm@mekonomengroup.com