Många tar bilen i jul – så kör du säkert i snö och halka

Julen är den högtid då flest ger sig ut på vägarna med bilen, visar Mekonomens nya Billivsundersökning. Samtidigt är det en av de farligaste perioderna då det är många som ska ut i trafiken och ofta dåligt väglag.

Nu närmar sig julhelgen och en efterlängtad ledighet. Mer än var femte bilägare (21 %) kommer att ta bilen i jul och nyår, vilket är mer än vid midsommar och påsk, visar Mekonomens Billivsundersökning som genomfördes tidigare i år.

Dock kan vintermånaderna vara riskabla att ge sig ut på längre bilturer. Under december 2016 och januari 2017 skadades totalt 346 personer svårt i trafikolyckor och 32 människor miste livet, enligt statistik från Transportstyrelsen*.

– Jul och nyår är årets mest intensiva trafikhelger. Många ger sig ut på vägarna och vintervädret kan vara förrädiskt. Det finns två saker man kan ta fasta på när man ger sig ut i vintertrafiken och det gäller att vara medveten om hur du manövrerar bilen vid halt väglag samt hur du kan vinterutrusta din bil på bästa sätt, säger Gabriella Granholm, kommunikationschef för Mekonomen Group.

Mekonomens 10 tips för säkrare bilkörning i vinter:

1. Ha bra däck på bilen
Däcken är din viktigaste livlina när du kör på vintern. Säkerställ så att dina vinterdäck inte är slitna, inte för gamla och att de har rätt lufttryck. Däcken på en personbil ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.

2. Kör utvilad
Trötthet är orsaken till många olyckor i trafiken. Har du sovit för dåligt? Då kan det vara en bra idé att planera om resan så att du får sova ut först – eller låt någon annan köra.

3. Anpassa hastigheten
Tänk på att sakta ner i god tid före kurvor och backkrön eftersom vintervägarna kan vara förrädiska. Kör på en så hög växel som möjligt för att undvika sladd eller att slira när du gasar.

4. Välj rätt väg
Många av olyckorna i jultrafiken sker på mindre vägar. Har du möjlighet att välja någon större mötesseparerad väg är det bättre.

5. Ha god tid på dig
Stress är en bidragande faktor vid många olyckor. Ett bra tips är att inte ha något klockslag då man ”måste” vara framme. Starta i god tid och kör i ett lugnt tempo.

6. Vinterutrusta bilen
Var beredd på oförutsedda händelser. Ibland kan man behöva stanna eller blir stående intill vägkanten vilket blir extra besvärligt om det är mörkt och snöigt. Varningstriangel ska alltid finnas med i bilen enligt lag. Andra bra saker att alltid ha med i bilen på vintern är reflexväst, bogserlina, snöskyffel, startkablar, varma filtar, spolarvätska, isskrapa, ficklampa, mössa samt arbetshandskar.

7. Se över belysning
Ljuskällorna i dina strålkastare blir sämre med tiden. Om det var länge sedan du bytte kan det vara bra att göra det även om de fortfarande lyser. Nu finns också smidiga LED-ljusramper som går att montera på så gott som alla bilmodeller.

8. Lyssna på radion
Ta för vana att lyssna på radion eller kolla in någon av alla sajter som rapporterar om trafiken innan du ger dig iväg. Då får du reda på eventuella störningar längs vägarna och kanske möjlighet att välja en annan väg.

9. Dela på ratten
Statistiken säger att långresor blir säkrare om man delar på körningen. Trots det är det vanligast att bara en kör. Dela istället upp körningen på längre körsträckor om det går så blir resan säkrare!

10. Pausa ofta
Att ta pauser då och då gör inte bara resan lättare för alla i bilen. Det är också säkrare när föraren får vila ögonen med jämna mellanrum. Frisk luft är också bra!

Källor: Enklarebilliv.se, Trafikverket

*Källa: Vägtrafikskador 2016, https://www.trafa.se/vagtrafik/vagtrafikskador/

Om undersökningen:
Mekonomens Billivsundersökning genomfördes den mellan den 30 maj och 5 juni 2017 av Kantar Sifo på uppdrag av Mekonomen. 1193 bilägare över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. Samma undersökning är även genomförd i Norge samma period.

Grafik:

Vilken högtid kör du mest bil?

Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig Mekonomen Group
E-post: Gabriella.Granholm@mekonomengroup.com

Mekonomen gör billivet enklare genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverk-samhet, butiker och verkstäder. Tillsammans med MECA och Sørensen og Balchen är vi en del av Mekonomen Group. www.mekonomen.se

Taggar: