Mekonomen i strategiskt samarbete med Bilisten

Mekonomen i strategiskt samarbete med Bilisten Mekonomen inleder ett samarbete med bensinstationskedjan Bilisten, som har 230 butiker och cirka 100 verkstäder i Sverige. Samarbetskonceptet bygger initialt på att Mekonomen erbjuder Bilistens verkstäder anslutning till konceptet Mekonomen Bilverkstad. Konceptet är utvecklat för att möta det ökade teknikinnehållet i nya bilar och syftar till att stärka märkesoberoende verkstäders konkurrenskraft med hjälp av avancerad utrustning och kontinuerlig utbildning. 320 verkstäder är sedan tidigare anslutna till Mekonomen Bilverkstad - målet är 800 verkstäder inom tre år. På sikt kan även ett samarbete med Bilistens butiksdel bli aktuellt. Mekonomen samarbetar sedan tidigare med Svenska Shell. Samarbetet bygger på att Mekonomen arrenderar en Shell bensinstation och driver bildelsbutik i anslutning till stationen. Detta sker främst på mindre orter, där ett kombinerat utbud av bensin och bildelar krävs för att uppnå lönsamhet. För mer information vänligen kontakta: Owe Andersson, VD Mekonomen, tel 08-464 00 80, mobil 070-534 95 70 Fakta om Mekonomen Mekonomen är en ledande bildelskedja för försäljning av reservdelar och tillbehör till de flesta bilmodeller som förekommer på marknaden. Verksamheten kan indelas i en grossistverksamhet och ett rikstäckande butiksnät. Antalet kontrakterade butiker uppgår i dagsläget till 115 i Sverige och 23 i Norge. Mekonomen levererar produkter av högsta kvalitet från samma tillverkare som levererar till bilindustrin. Cirka 70 procent av bolagets reservdelsvolym levereras till verkstäder. Under föregående år lanserades konceptet Mekonomen Bilverkstad. Bolagets verksamhet har sedan starten 1973 utvecklats i hög takt, med stabil omsättningstillväxt och hög lönsamhet. Under 1999 uppgick koncernens omsättning till 683 miljoner kronor och bolaget visade ett rörelseresultat på 77 miljoner kronor. Mekonomen noteras på OM Stockholmsbörsens O-lista sedan den 29 maj 2000. Se även www.mekonomen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00490/bit0002.pdf