Mekonomen köper mark - utökar centrallager

Mekonomen köper mark - utökar centrallager Mekonomen utvecklar verksamheten och förbereder nu för att bredda såväl erbjudande som varuförsörjning i butiker och verkstäder i Skandinavien. Mekonomen har träffat avtal om köp av mark om 40 000 kvm i anslutning till koncernens befintliga centrallager i Strängnäs, för att möjliggöra en utbyggnad av lagret med ytterligare 20 000 kvm. - Mekonomens styrka är vårt heltäckande butiksnät i Skandinavien, effektiv logistik och en stark kundbas i 800 samarbetande Mekonomen bilverkstäder. Vi ser också stor potential i den omfattande strukturomvandling som pågår i bildelsbranschen. Mekonomen har visat att vi kan växa med god lönsamhet och får nu möjlighet att fördubbla vår lagerkapacitet och ytterligare stärka vår ställning i Sverige, Norge och Danmark, säger Owe Andersson, VD för Mekonomen. Under 2002 ökade Mekonomen sina marknadsandelar i både Sverige och Norge. Med förvärvet av den ledande bildelskedjan Østergaard har Mekonomen nu också en stark position i Danmark. Koncernens omsättning ökade under året med 36 procent och uppgick till knappt 1,5 miljarder kronor. Samtidigt förbättrades rörelsemarginalen till 9,7 procent, jämfört med 7,7 procent år 2001. För cirka 1,5 år sedan utökade Mekonomen sitt produktsortiment genom att gå in i ett nytt marknadssegment - däck och färdiga hjul, vilket bedöms öka Mekonomens marknadspotential med drygt 30 procent. Varuförsörjningen sker idag direkt från däckleverantören till Mekonomens butiker. För mer information vänligen kontakta: Owe Andersson, VD Mekonomen, tel 08-464 00 80, mobil 070-534 95 70 Mekonomen är en bildelskedja med egen grossistverksamhet och ett rikstäckande butiksnät bestående av egna och samarbetande butiker i Sverige, Norge och Danmark. Närmare 800 samarbetande bilverkstäder i Sverige och Norge är anslutna till konceptet Mekonomen Bilverkstad. Koncernens omsättning utgörs i huvudsak av försäljning till verkstäder och bilägare via egna butiker samt grossistförsäljning till samarbetande butiker. Se även mekonomen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01140/wkr0003.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01140/wkr0001.doc