Mekonomen övertecknat tre gånger

Mekonomen övertecknat tre gånger Mekonomens erbjudande till marknaden blev övertecknat cirka tre gånger. Totalt får nu Mekonomen cirka 6 000 nya aktieägare. Från den 29 maj noteras den ledande bildelskedjan på O-listan. Erbjudandet bestod dels av en nyemission på 200 miljoner kronor, dels av en utförsäljning från nuvarande huvudägare på 154 miljoner kronor. Totalt omfattade erbjudandet 3 218 182 aktier till ett värde av 354 miljoner kronor. * Intresset har varit mycket stort från institutioner, allmänhet och anställda, vilket naturligtvis är mycket glädjande, säger Mekonomens VD Ingemar Fraim. * Vi får nu 6 000 nya aktieägare och ett kapitaltillskott som gör att vi kan fortsätta växa i hög takt i Sverige och Norge. Nyemissionen medför också att Mekonomen får en starkare finansiell handlingsberedskap inför framtiden. Fakta om Mekonomen Mekonomen AB är en ledande bildelskedja för försäljning av reservdelar och tillbehör till de flesta bilmodeller som förekommer på marknaden. Verksamheten kan indelas i en grossistverksamhet och ett rikstäckande butiksnät. Antalet butiker uppgår i dagsläget till 106 i Sverige och 15 i Norge. Mekonomen levererar produkter av högsta kvalitet från samma tillverkare som levererar till bilindustrin. Under föregående år lanserades konceptet Mekonomen Bilverkstad som syftar till att öka märkesoberoende verkstäders konkurrenskraft med hjälp av avancerad utrustning och kontinuerlig utbildning. Bolagets verksamhet har sedan starten 1973 utvecklats i hög takt, med stabil omsättningstillväxt och hög lönsamhet. Under 1999 uppgick koncernens omsättning till 683 miljoner kronor och bolaget visade ett rörelseresultat på 77 miljoner kronor. För ytterligare information, kontakta gärna: Ingemar Fraim, koncernchef, telefon 08-464 00 10 eller Owe Andersson, VD Mekonomen Detaljist AB och Mekonomen Grossist AB, telefon 08-464 00 80 eller 070-534 95 70 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00470/bit0002.pdf