Rekryteringssatsning ska attrahera 100 nya fordonsingenjörer

Konsolideringen i fordonsverkstadsbranschen har medfört färre bilverkstäder. Samtidigt ökar antalet bilar i den svenska bilparken vilket resulterar i ett ökat tryck i de befintliga verkstäderna. Mekonomen Group har initierat en rekryteringssatsning för att stötta sina verkstäder i att hitta rätt kompetens för att utöka sina verksamheter.

De senaste 10 åren har antalet verkstäder i Sverige minskat med uppemot 30%. Anledningen är främst att mindre verkstadsaktörer, som inte tillhör biltillverkarna eller någon av de större fria kedjorna, har svårt att överleva utifrån kraven på kvalitet, den snabba tekniska utvecklingen och behovet av avancerad utrustning. Antal bilar på de svenska vägarna har samma period ökat med drygt en halv miljon.

- Fler bilar som körs längre sträckor och färre verkstäder har medfört att vi omgående kan sysselsätta 100 nya medarbetare i våra verkstäder. För att minska administrationen och uppmuntra våra befintliga verkstäder att växa erbjuder vi våra verkstäder stöd kring rekryteringen av det vi ser som fordonsingenjörer. Ett begrepp som ligger mer i tiden än det traditionella begreppet mekaniker, säger Pehr Oscarson VD och koncernchef för Mekonomen Group

Inom Mekonomen Groups dotterbolag ProMeister Solutions samlar bolaget alla tjänster till de egna verkstadskunderna. Förutom teknisk support, affärssystem och kompetensutveckling genom ProMeister Academy ingår även rekrytering som ett erbjudande till de verkstäder som vill expandera eller har behov av att ersättningsrekrytera kompetens.

- Vi hittar och utvärderar kandidaterna, matchar dem med rätt verkstad och finansierar rekryteringen utan kostnad för verkstäderna. Genom våra valideringstester analyserar vi både kandidaten och befintlig kompetens i verkstaden för att säkerställa att rekryteringen är rätt. Det här gör att verkstäderna kan öka sin lönsamhet med bibehållen eller ökad kvalitet, samtidigt som de kan fortsätta fokusera på att serva sina kunder fullt ut, säger Petra Bendelin VD för Mekonomen Groups dotterbolag ProMeister Solutions.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Petra Bendelin, VD för Mekonomen Groups dotterbolag ProMeister Solutions.
Tel: 070-424 99 19, E-post: petra.bendelin@promeister.com