Så semestrar svenskarna med bilen - säker bil och luftkonditionering viktigast

Kanske hör du också till de svenskar som tagit bilen på årets semester? Enligt en undersökning som Mekonomen nyligen genomfört åker minst var fjärde bilägare på bilsemester varje år och de allra flesta föredrar att stanna inom Sverige.

Att semestra med bilen brukar vara populärt under sommaren. Ungefär en fjärdedel av svenskarna åker på bilsemester varje år och 82 procent har någon gång gjort det. Majoriteten (74 procent) av de som åker på bilsemester brukar stanna borta minst en vecka visar Mekonomens stora Billivsundersökning som nyligen genomförts bland 1000 svenska bilägare.

- Vår återkommande undersökning bland Sveriges bilister bekräftar att bilsemestern är ett viktigt inslag i mångas semestrar. Sverige är ett land där det är bra utbyggda vägnät och förhållandevis korta avstånd mellan olika semesterpärlor vilket är en bidragande orsak, säger Gabriella Granholm, kommunikationsansvarig på Mekonomen.

De flesta föredrar att åka på bilsemester inom Sverige (62 procent), först därefter kommer Tyskland (7%), Danmark (6%), Norge (5%) och Frankrike (4%).

Säker bil viktigast för lyckad semester – men även att hålla sams
En säker bil tycker de flesta är allra viktigast för en lyckad bilsemester (51 procent), följt av fungerande AC (35 procent) och bekväma säten (28 procent). En fjärdedel (25 procent) tycker att det är viktigast att alla håller sams i bilen.

Musiken ska heller inte underskattas på bilsemestern! Under en roadtrip lyssnar bilägarna helst på ”Sol, vind och vatten” med Ted Gärdestad. På delad andraplats kommer ”Bara få vara mig själv” med Laleh och ”Sommartider” med Gyllene Tider.

Ladda gärna ner Mekonomens låtlista på Spotify:

Mekonomens svenska billåtar

Om undersökningen:
Mekonomens Billivsundersökning genomfördes den mellan den 30 maj och 5 juni 2017 av Kantar Sifo på uppdrag av Mekonomen. 1193 bilägare över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. Samma undersökning är även genomförd i Norge samma period.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gabriella Granholm, presskontakt Mekonomen Group
E-post: Gabriella.Granholm@mekonomengroup.com

Grafik: Vad av följande anser du är viktigast för en lyckad bilsemester?

Taggar:

Citat