Snart dags för bilverkstäderna att byta 10 miljoner däck

Snart börjar däckbytarsäsongen och det innebär högtryck på Sveriges bilverkstäder. Mekonomen räknar med att cirka 10 miljoner däck ska bytas av Sveriges däck- och bilverkstäder. Knappt var tredje bilist byter däcken själva, visar Mekonomens däckundersökning.

I Sverige finns det mer än 4,8 miljoner personbilar i trafik vilket innebär att det är minst 19 miljoner däck som kör ute på vägarna. Under mars och april är det högsäsong för däck- och bilverkstäderna då många byter från vinterdäck till sommardäck.

- Vi uppskattar att det är cirka 10 miljoner däck som kommer att bytas i verkstad. Vi har då räknat bort bilägarna som själva byter däck, tar hjälp av en bekant eller av andra anledningar inte behöver skifta däck, till exempel de med avställda bilar under vinterhalvåret, säger Madeleine Westerling, kedjechef Mekonomen Bilverkstad.

Två tredjedelar av bilisterna föredrar att ta hjälp vid däckbyte, antingen av en bekant eller från en verkstad. Många verkstäder flyttar ut sin verksamhet på ett större område, exempelvis en parkering för att kunna ta emot drop-in kunder och effektivisera arbetet. Ett tips är att passa på att även låta verkstaden undersöka andra delar på bilen när den ändå är inlämnad för däckbyte.

- Förutom att byta däcken kan det vara lämpligt att samtidigt ser över andra delar som påverkar säkerheten genom att kolla bland annat mönsterdjup, lufttryck, slitage och bromsar, säger Madeleine Westerling, kedjechef Mekonomen Bilverkstad.

Källa:
Fordonsstatistik SCB.se, Antalet personbilar i trafik: 4 836 786, 2018-02-02: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/

Bilaga: Grafik: Hur byter du däck?

Om undersökningen:
Mekonomens Däckundersökning genomfördes under december 2017. 600 personer över 18 år med körkort och tillgång till bil har svarat genom en webbpanel. Resultatet är riksrepresentativt.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Madeleine Westerling
Kedjechef Mekonomen bilverkstad