Nedre Norrland får bredband

Nedre Norrland får bredband Kommuner, landsting och energibolag i nedre Norrland har tecknat ett tvåårigt ramavtal med IT-bolaget Merkantildata. Avtalet berör 1,6 miljoner invånare i ett 40-tal kommuner som inom kort får tillgång till bredband. - Nu blir det fritt fram för de här kommunerna att skaffa bredband. Bredbanden gör att fler aktörer kan släppas fram till hushållen. På sikt kommer hushållens kostnader att sjunka kraftigt genom ökad konkurrens, säger Jouko Tokkari, regionchef i Norrland för Merkantildata Communication. Det tvååriga ramavtalet ger de norrländska bredbandsnätverken Regnet och Norrsken tillgång en unik optisk transportlösning för Internet-trafik från Dynarc. Den mycket höga överföringskapaciteten som DTM-tekniken erbjuder, gör det möjligt att överföra ljud, bild och data med mycket hög tillgänglighet och kvalitet. Först ut att bygga bredbandslösningar med nya tekniken är Härnösands Kommun där Merkantildata och Härnösands Energi & Miljö redan är igång med färdiga lösningar i stadsnätet. - Vår erfarenhet sedan tidigare är att kommunerna först satsar på att skolorna, kommunhuset och företagen får tillgång till bredbanden. I ett senare skede kommer hushållen, säger Jouko Tokkari. En fiberoptiskkabel som spänns på kraftledningar som går från Uppsalakusten upp mot Sundsvall för att vika av mot Östersund och ner mot Ånge, Ljusdal och Bollnäs, är nästan helt färdigdragen. Följande norrlandskommuner och företag berörs av avtalet: Jämtkraft Telekom AB, Borlänge energi, Bollnäs kommun, Hälsingenet AB, Härnösands kommun, Landstinget Västernorrland, Gävle Energi AB, Hofors kommun, Sundsvalls Energi Elnät AB, Söderhamns kabel-TV AB, Ljusdals kommun, Ockelbo kommun, Sandviken Energi Elnät AB, Sandvikens kommun och Hudiksvalls kommun. Fotonot: Regnet är ett bredbandsnätverk som knyter samman kommunerna i Gävleborgs län i ett gemensamt nätverk. Norrsken är ett bredbandsnätverk som knyter ihop hela Norrland. För ytterligare information, kontakta Jouko Tokkari, regionchef Norr för Merkantildata Communication tel 060-67 81 70 , mobilnr 0705-65 11 51, e-post: jouko.tokkari@merkantildata.se Anna Losell, informationsansvarig för Merkantildatas affärsområde Communication, telnr 08-566 233 17, e-post: anna.losell@merkantildata.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00240/bit0002.pdf