Gratistidningen Metro lanseras i Milano

GRATISTIDNINGEN METRO LANSERAS I MILANO Metro International S.A. ("Metro") meddelade i dag att en ny upplaga av gratistidningen Metro lanseras i Milano, Italiens andra stad, med circa 1,5 miljoner invånare. Milanoupplagan har tryckts nu på morgonen och distribueras av utdelare i stadens centrum och utanför tunnelbanestationer och järnvägsstationer. Metros mål är att trycka och distribuera 200 000 exemplar av gratistidningen varje morgon. Det kommer att göra Metro till Milanos näst största dagstidning efter den rikstäckande Corriere della Sera. Metros Milanoupplaga och Romupplagan, som lanserades i juli 2000, har sammanlagt över 400 000 exemplar per dag, vilket gör gratistidningen till Italiens tredje största dagstidning. - Med lanseringen av Metro i Rom tidigare i år har vi redan visat att det finns ett sug efter gratistidningar för pendlare i Italiens storstäder. Milano är ett viktigt europeiskt centrum för handel och turism, med en stark annonsmarknad, och passar därför våra expansionsplaner. Vi fortsätter att föra ut Metrokonceptet över världen. Det bygger på att leverera objektiva lokal-, inrikes- och utrikesnyheter och användbar information i ett format som man lätt läser på 15-20 minuter, säger Pelle Törnberg, vd och koncernchef för Metro International. Metro International S.A. ger ut och distribuerar dagliga gratistidningar, med 16 upplagor i 12 länder: Stockholm ('Metro' & 'Everyday'), Göteborg ('Metro'), Malmö ('Metro'), Helsingfors ('Metro'), Prag ('Metro'), Budapest ('Metro'), Holland ('Metro'), Newcastle ('Morning News'), Zürich ('Metropol'), Santiago ('MTG'), Rom ('Metro'), Philadelphia ('Metro'), Toronto ('Metro'), Buenos Aires ('Metro') och Milano ('Metro'). A- och B-aktierna i Metro International S.A. handlas på SBI-listan (Stockholms Börsinformation) i Stockholm och på Nasdaq National Market under förkortningarna MTROA and MTROB. För vidare information, besök www.clubmetro.com, skriv till info@sharedvalue.net eller kontakta: Pelle Törnberg - vd och koncernchef, Metro International +44 (0) 20 7408 0230 Metro International S.A. 75, Route de Longwy LU-8080 Bertrange, Luxembourg ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00080/bit0002.pdf