Beställ en skogsbruksplan av oss

Skogsbruksplanen ger en helhetsbild av skogsegendomen och de möjligheter som finns. Den innehåller information om växtplatserna och bestånden samt figurvis förslag på kommande skogsvårdsarbeten och avverkningar. Traditionellt har skogsbruksplanen ställts upp för 10 år.

”En skogsbruksplan är egentligen evig i Metsäverkko, eftersom det är lätt att uppdatera uppgifterna i den. Det är lätt att anteckna utförda arbeten i tjänsten och Metsä Group uppdaterar skogens tillväxt en gång per år”, berättar skogsvårdschef Juho Rantala. ”För kunder med avtal om skötsel av skogsegendomen skriver vi in alla åtgärder som vi utför i Metsäverkko.”

”Den skogsbruksplan som vi ställer upp behöver man alltså inte förnya vart tionde år. Det är en lönsam och vettig engångsinvestering, vars kostnader är avdragbara i skogsbrukets beskattning. Man kan också betala den skogsbruksplan som vi gör med virkeshandelsbonus.”

Utnyttja vår vårkampanj!

Metsä Group har inlett en vårkampanj under vilken man får ladda upp den beställda skogsbruksplanen till Metsäverkko till ett förmånligt pris.

”Nu har ägarmedlemmarna ett ypperligt tillfälle att sätta skogsbruksplaneringen i skick med en gång. Från Metsäverkko kan man fast skriva ut en uppdaterad version av sin skogsbruksplan varje år om man vill. Då planen finns i Metsäverkko, så kan ägarmedelemmarna också ta i bruk vår mobiltillämpning”, säger Rantala.

Även om den färdiga planen i första hand publiceras i Metsäverkko, så kan man nog också beställa en traditionell skogsbruksplansmapp av oss.

”I Metsäverkko ser man med ett enda ögonkast vilka arbeten som är aktuella i skogen just nu. Skogens avkastning kan förbättras då arbetena utförs vid rätt tidpunkt. En planmässig skogsvård kan till och med fördubbla skogsbrukets lönsamhet. Med Metsäverkko är det lätt att bedriva planmässigt skogsbruk.”

”Då den elektroniska skötseln av ärenden under våren inleds i Metsä Group och Metsäverkko blir tillgänglig för hela medlemskåren, så kan ägarmedlemmarna dra ännu större nytta av sina uppgifter i tjänsten. I framtiden utlovas ännu mera tjänster som underlättar och effektiverar skötseln av skogsegendomen, vilka grundar sig på utnyttjande av planens uppgifter”, konstaterar Rantala.