Metsä Group gör redan var femte virkesaffär på nätet

Metsä Group pressmeddelande 14.3.2016

Metsä Group inledde elektronisk handel i juni i fjol. I februari köptes redan 20 procent av det virke som Metsä Group anskaffar från privatskogar på elektronisk väg. Inom försäljning av skogsvårdstjänster var andelen ännu högre, 30 procent.

Direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen är mycket nöjd med hur den elektroniska handeln har utvecklats. Det finns flera orsaker till den positiva utvecklingen. ”Vi har aktivt fört fram möjligheten till skogsägarna. Den elektroniska handeln upplevs som ett enkelt, pålitligt och modernt sätt att bedriva handel. I oktober blev det möjligt att bedriva handel också utan skogsbruksplansuppgifter och det har satt fart på den elektroniska handeln.”

Jumppanen påminner om att den elektroniska handeln är en tilläggstjänst. ”Det går fortfarande att göra affärer på traditionellt sätt. Elektronisk handel känns naturligt, då skogsägaren och skogsexperten litar på varandra. Den försnabbar och underlättar skötseln av ärenden. De elektroniska affärerna inleds ofta efter en träff eller ett telefonsamtal. Å andra sidan vill en del kunder sköta sina ärenden uteslutande på nätet.”

Metsä Group gjorde 2.6.2015 Finlands och sannolikt hela världens första elektroniska virkesaffär med skogsägare Jussi Salomäki från Padasjoki. Metsä Groups ägarmedlemmar, dvs. Metsäliitto Osuuskuntas medlemmar har sedan dess kunnat sälja virke till Metsä Group och köpa skogstjänster av bolaget på elektronisk väg. Affärerna bekräftas med nätbankskoder i tjänsten Metsäverkko som alla ägarmedlemmar har tillgång till.

Tjänsten underlättar särskilt skötseln av gemensamt ägda skogsfastigheter och skötseln av ärenden för skogsägare som bor på långt avstånd från sin skog. ”Skogsägaren kan sköta sina skogsärenden då det bäst passar henne och var i världen hon än råkar befinna sig”, säger Jumppanen. Den första interkontinentala virkesaffären gjordes redan förra hösten.

Den elektroniska handeln framåt inom hela branschen

Virkesköparna och -säljarna har tillsammans grundat Suomen Puukauppa Oy, som bygger upp en elektronisk virkeshandelsplats. I handelsplatsen kan skogsägarna bjuda ut virke till försäljning och köparna kan lämna anbud. Avtalsdokumenten för den egentliga virkesaffären ställs upp i köparens system. Metsä Groups tjänst Metsäverkko och den elektroniska virkeshandelsplatsen stöder på så sätt varandra på ett bra sätt.

Metsäverkkos mobilversion kostnadsfri

En mobilversion av Metsäverkko publicerades i december 2014. Den blev en kostnadsfri medlemsförmån för alla ägarmedlemmar från början av detta år. ”Vi vill att de elektroniska tjänsterna ska vara tillgängliga för våra medlemmar så omfattande och enkelt som möjligt. Metsäverkkos mobiltillämpning är en väsentlig del av den elektroniska skötseln av skogsegendomen”, säger Jumppanen.

Med mobiltillämpningen har skogsägaren alltid sin skogsbruksplan med sig. Med hjälp av tillämpningen kan man orientera sig till en viss figur och titta på uppgifter om den och åtgärdsförslag för den, lägga till anteckningar och fotografier till skogsbruksplanen och markera att åtgärder är utförda. Med mobiltillämpningen kan man också förbereda en anbudsbegäran för virkesaffär eller skogsvårdsarbeten.

Koncernkommunikation

Mer information:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 38 44808
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött trä från norra Europa. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, kartong av färsk skogsfiber, massa, träprodukter samt virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2015 och koncernen sysselsätter cirka 9 600 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 116 000 finska skogsägare.