Metsä Group levererar 30 miljoner trädplantor till skogsägarna

Metsä Group levererar i år rekordmånga trädplantor till skogsägare runt om i landet. På detta sätt skapar vi också ny tillväxt i det hundraåriga Finland. I stället för varje träd som fälls vid en förnyelseavverkning planteras i genomsnitt fyra plantor.

Pressmeddelande 1.6.2017

Planteringen av trädplantor har nått full fart. Metsä Group levererar i år 30 miljoner trädplantor till skogsägare. Cirka 90 procent av de plantförpackningar som Metsä Group använder tillverkas av nedbrytbar kartong

Metsä Group levererar inhemska trädslag till skogsägarna – gran, tall och björk. Ungefär två tredjedelar av plantorna som levereras är gran och en tredjedel tall. Vårtbjörk odlas också i viss omfattning. Genom att använda inhemska trädslag vid skogsförnyelse tryggar vi att skogsnaturen bevaras sådan, som inhemska arter har anpassat sig till.

Plantrallyt håller hög fart i år

Vårens och försommarens planteringssäsong blir kortare än normalt på grund av det kalla vädret. Det innebär bråda dagar för Metsä Groups personal med plantleveranser och företagarna som utför planteringsarbetet. Metsä Group planterar hälften av de plantor som bolaget levererar, den andra hälften planteras av skogsägarna själva.

”Man kan inte överbetona betydelsen av ett väl utfört förnyelsearbete för skogens utveckling. Då markberedning och plantering utförs med hög kvalitet och snabbt efter avverkning och då man använder plantor av hög kvalitet, så får den nya trädgenerationen starta i bästa möjliga förhållanden”, berättar Metsä Groups skogsvårdschef Teppo Oijala

I Finland planteras årligen över 150 miljoner skogsträdsplantor, varav cirka 100 miljoner i privatskogar. Antalet plantor varierar årligen, beroende på avverkningsvolymerna under de två föregående åren.

”Det lönar sig att alltid beställa plantor och markberedning i samband med virkesaffären så att man säkert kan utföra förnyelsearbetena med önskad tidtabell”, säger Oijala. Vårens plantor är redan sålda, men det finns ännu plantor för höstens planteringar.

Fotografier finns här.

Tilläggsuppgifter:
Teppo Oijala, skogsvårdschef, tfn 050 598 9209
Krista Kimmo, kommunikationschef, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare inom bioekonomin och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group fokuserar på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa och kartong av färsk träfiber samt mjuk- och matlagningspapper.

Metsä Groups omsättning 2016 uppgick till 4,7 miljarder euro och antalet anställda är cirka 9 600. Koncernen är verksam i drygt 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 104 000 finska skogsägare.