Metsä Group och OPKK inleder samarbete kring förmedling av skogsfastigheter

Det nationella samarbetet garanterar att båda företagens kunder får fastighetsvärderingar av hög kvalitet som grundar sig på skogsdata och värdering som är gjord på terrängen, sakkunniga fastighetsförmedlingstjänster och den bästa kundupplevelsen.

Metsä Group vill vara skogsägarens bästa kompanjon också då skogsfastigheten byter ägare. Samarbetet med OP-Fastighetscentralen garanterar marknadens bästa tjänster för Metsä Groups ägare, dvs. Metsäliitto Osuuskuntas medlemmar, då de har för avsikt att avstå från skogsegendom eller står i beråd att köpa skog.

Pressmeddelande 17.5.2017

”Tack vare samarbetet kan vi erbjuda skogsägarna en tjänst, där kundförhållandet hålls intakt då skogsfastigheten byter ägare. Med OPKK får vi fastighetsförmedlingstjänster av hög kvalitet på nationell nivå för våra kunders behov”, säger Metsä Groups direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen.

”Vi vill ge Metsä Groups kunder en pålitlig kompanjon för värdering och försäljning av skogsfastigheter. Båda företagen är nationella aktörer och vi tror, att vårt samarbete som bygger på andelslagsrörelsens värden kommer att bli mycket fruktbart”, säger OPKK:s direktör för fastighetsförmedling Max Meder.

Genom att kombinera båda aktörernas styrkor kan Metsä Group och OPKK utveckla skogsfastighetsförmedlingen till en helt ny nivå, till exempel genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Metsä Group utvecklar kontinuerligt sin skogsvärderingstjänst och OP-Gruppens omfattande tjänster, så som finansiering av skogsfastighetsaffären och skogsförsäkring, tryggar att både köpare och säljare får bra service.

”Vi kommer tillsammans att standardisera materialet i anknytning till skogsfastighetsaffärer. Vi reder ut möjligheten att utföra skogsfastighetsvärderingar med hjälp av drönare”, berättar Jumppanen.

I praktiken öppnar OPKK:s skogsfastighetsförmedlare de dörrar som behöver öppnas och hela försäljningsprocessen utför si gott samarbete med Metsä Group och kunden.

”Genom vår samarbetsmodell säkrar vi att skogsfastighetens pris bildas rätt på marknaden”, säger Meder.

Tilläggsuppgifter:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn +358 50 465 9253
Max Meder, direktör för fastighetsförmedling, OPKK, tfn +358 10 25 56360
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn +358 50 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare inom bioekonomin och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group fokuserar på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa och kartong av färsk träfiber samt mjuk- och matlagningspapper.

Metsä Groups omsättning 2016 uppgick till 4,7 miljarder euro och antalet anställda är cirka 9 600. Koncernen är verksam i drygt 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 1041 000 finska skogsägare.

www.opkk.fi

OP-Fastighetscentralens 530 förmedlare gjorde i fjol cirka 12 500 bostads- och fastighetsaffärer. OP-Fastighetscentralerna är en del av OP Gruppen, som är den största kundägda finansgruppen i Finland.