Metsäliitto Osuuskunta betalar en ränta om 6,5 % på grundandelar

Metsä Group pressmeddelande 29.4.2020

Metsäliitto Osuuskuntas fullmäktige fastställde vid sin ordinarie stämma den 29 april 2020 de andelsräntor som betalas på ägarmedlemmarnas andelsinsatser. Utifrån resultatet för år 2019 betalar Metsäliitto Osuuskunta en ränta om 6,5 % på medlemmarnas stadgeenliga grundandelar (för 2018: 7,5 %). På A-tilläggsandelarna betalas en ränta om 6,0 % (7,0) och på B-tilläggsandelarna en ränta om 2,0 % (2,5).

Bland de förvaltningsrådsledamöter som stod i tur att avgå omvaldes skogsbruksföretagare Teuvo Hatva från Kajana, agrolog Ville Hirvonen från Rääkkylä, jordbrukare Antti Isotalo från Alahärmä, jordbrukare Airi Kulmala från Nousis, jordbrukare Anders Lillandt från Kristinestad, jord- och skogsbruksföretagare Juha Paajanen från Nyslott, jordbrukare Ilkka Uusitalo från Salo och jordbrukare Anders Wasström från Raseborg.

Till ersättare i förvaltningsrådet för jordbrukare Risto Junttila från Kouvola valdes direktör Markus Laatikainen från Posio.

Andelsräntorna betalas till medlemmarna den 8 maj 2020. Totalt betalas 71,9 miljoner euro (74,1) i andelsränta för år 2019.

Tilläggsuppgifter:

Tomi Salo, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 045 875 8911

Metsä Forest

www.metsaforest.com

Metsä Forest är marknadsledaren inom virkeshandel och skogsenergi i Finland. Företaget ansvarar för Metsä Groups virkesanskaffning och erbjuder ägarmedlemmarna i moderbolaget, Metsäliitto Cooperative, omfattande tjänster inom virkeshandel och naturvård. Till Metsäliitto Cooperative hör cirka 103 000 skogsägare som äger närmare hälften av den privatägda skogsarealen i Finland.

2019 uppgick Metsä Forests försäljning till 2,0 miljarder euro och antalet anställda var cirka 840.