Metsäliitto valde nytt fullmäktige

Metsäliitto Osuuskunta är ett andelslag som har 121 000 finländska skogsägare som medlemmar och andelslaget är skogsindustrikoncernen Metsä Groups moderbolag. I val har var och en medlem i Metsäliitto Osuuskunta en röst.

Fullmäktige är Metsäliitto Osuuskuntas högsta beslutande organ. De lokala distriktsråden fungerar som en sammanbindande länk mellan Metsä Groups virkesanskaffningsorganisation och medlemmarna.

Vid fullmäktigevalet gavs 37 324 godkända röster. Valdeltagandet var 31,4 procent. De aktivaste medlemmarna fanns denna gång i Kuopio valkrets, där valdeltagandet var 35,1 procent.

”Parallellt med poströstningen kunde ägarmedlemmarna för första gången rösta också på nätet, där man också kunde bekanta sig med kandidaterna. Erfarenheterna av det elektroniska valet var positiva och vi kommer i fortsättningen att tillämpa valsättet. Jag vill tacka alla som har deltagit i valet”, säger direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen.

Det nya fullmäktige och de lokala distriktsråden inleder sin fyra år långa mandattperiod den 1 juli 2015. Namnen på de invalda personerna kan ses distriktsvis på valisidorna.

Tilläggsuppgifter:

Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 3844 808