Skattedeklarationen kan lämnas direkt till beskattaren från Skogen på nätet

Skogen på nätet är en gratis webbtjänst som Metsäliitto Osuuskunta erbjuder sina ägarmedlemmar, vilken hjälper dem att förvalta sin skogsegendom. Nu kan Skogen på nätets användare sända skogsbrukets skattedeklaration direkt till beskattaren i elektronisk form.

Med hjälp av Skogen på nätets skatteverktyg kan skogsägare sköta bokföringen för sitt skogsbruk och överföra skatteårets uppgifter till skogsbrukets beskattning, dvs. blankett 2C. Tillämpningen utför kalkylerna och plockar ut mervärdesskatten för skattedeklarationen.

”Det är lätt att deklarera, eftersom till exempel inkomsterna från avverkningar och kostnaderna för skogsvårdsarbeten som har utförts av Metsä Group kan hämtas till bokföringen med ett enkelt klick på musen. Skogsägaren behöver endast kontrollera att uppgifterna stämmer innan de överförs till deklarationsblanketten”, förevisar chefen för medlemstjänster Hannes Vickholm.

Många användare har önskat att deklarationen kunde sändas direkt från Skogen på nätet. ”Det är säkert att sända deklarationen elektroniskt, eftersom avsändarens identitet säkras med hjälp av användarens nätbankskoder”, säger Vickholm.

”Enligt den respons som vi har fått, anser användarna att skatteverktyget är lätt att använda. Dessutom anser skogsägarna att det är viktigt att bokföringen finns i säkert förvar i tillämpningen och att erfordrade uppgifter överförs automatiskt till följande års deklaration.”

Tills vidare kan privatpersoner och äkta makar lämna den elektroniska deklarationen i Skogen på nätet. Företag, samfund, dödsbon och beskattningssammanslutningar kan tills vidare inte göra det.

SkatteRåd också till andra skogsägare

Metsä Group publicerade i slutet av fjolåret anvisningen SkatteRåd på sin webbplats. Anvisningen är nyttig för dem som deklarerar för första gången eller dem som deklarerar såpass sällan att det är skäl att återkalla sakerna till minnet.

Anvisningen SkatteRåd går punkt för punkt igenom de vanligaste sakerna inom deklarationen med hjälp av exempel. Man kan titta på anvisningen som refererad videoföreställning eller kontrollera de punkter som intresserar genom att klicka på de aktuella cellerna på deklarationsblanketten.

”Om det är fråga om en normal deklaration, så tror jag att skogsägaren klarar av att fylla i blankett 2C med hjälp av anvisningen SkatteRåd”, bedömer Vickholm. ”Men om det till exempel blir fråga om att göra avskrivningar i deklarationen, så lönar det sig för skogsägaren att också titta på de anvisningar som beskattaren har gett – de är också tillgängliga direkt från SkatteRåd.”

Bekanta dig med Skogen på nätet och SkatteRåd.