Virkesförsäljningsinkomsterna ökar för Metsä Groups ägarmedlemmar

Metsä Group pressmeddelande 1.12.2015

Metsä Group höjer den bonus som betalas till ägarmedlemmarna i samband med virkesaffärer med till och med 75 procent. Nu får man bonus också då man köper skogsvårdstjänster.

Det förnyade bonussystemet som tas i bruk från början av december höjer avsevärt på den bonus som betalas för virkeshandel. En nyhet finns i att man framdeles också får bonus för användning av skogsvårdstjänster.

Metsä Group betalar 0,3–1,4 euro bonus per kubikmeter virke åt Metsäliitto Osuuskuntas ägarmedlemmar utöver det pris som man har kommit överens om vid virkesaffären. Bonus börjar införtjänas, då man under fyra års tid har sålt sammanlagt minst 500 kubikmeter virke till Metsä Group. Det bonusbelopp som utgår beror på medlemsnivå och på den virkesvolym som säljs: ju mera virke man säljer, desto mera bonus får man.

Bonus för skogsvårdstjänster räknas i procent av fakturans slutsumma. Bonusen är 1–4 procent, beroende på medlemsnivå.
”Förnyelsen av bonussystem gäller alla våra medlemmar. Systemet belönar enligt vår ägarstrategi de medlemmar som långsiktigt förbinder sig vid vår verksamhet. Vi betalar bonus till dem som regelbundet handlar med oss”, säger skogsdirektör Juha Mäntylä.

Bonus inbetalas på ett särskilt bonuskonto, varifrån den kan inkomstföras i samband med följande virkesaffär eller användas till exempel för betalning av skogsvårdsarbeten. Ny bonus införtjänas för de skogsvårdsarbeten som betalas med bonus.

Om en ägarmedlem under fyra år till exempel säljer sammanlagt 1 500–2 500 kubikmeter virke, så införtjänar hon 40 cent bonus för varje kubikmeter virke vid följande virkesaffär. Om ägarmedlemmen har avtal om skötsel av skogsegendomen och säljer samma volym, så införtjänar hon en euro i tilläggspris per kubikmeter virke.

Man kan ansluta sig som medlem i Metsäliitto Osuuskunta om man äger minst tre hektar skogsmark i Finland. Inom fem år efter anslutningen ska man betala sina grundandelar som andelslaget betalar ränta på. Räntan har under de senaste åren utgått med 5,5 procent.

Under 2014 betalade Metsäliitto Osuuskunta ut medlemsförmåner i reda pengar till ett belopp av mera än 50 miljoner euro, vilket i genomsnitt motsvarar cirka 4,5 euro per kubikmeter virke som andelslaget har köpt av sina medlemmar. Efter förnyelsen av bonussystemet kommer medlemsförmånerna att som mest öka till 7–8 euro per kubikmeter virke som andelslaget har köpt av sina medlemmar.

Länk till bilder och grafik

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Juha Mäntylä, skogsdirektör, Metsä Group, tfn 050 352 5528
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 384 4808
Yrjö Perälä, direktör för virkeshandel och skogstjänster i Finland, Metsä Group, tfn 0500 615 399
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com
Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött trä från norra Europa. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, kartong av färsk skogsfiber, massa, träprodukter samt virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2014 och koncernen sysselsätter cirka 9 800 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 120 000 finska skogsägare.