Metsäliittokoncernen förenhetligar sin företagsidentitet under namnet Metsä Group

Metsäliittokoncernen pressmeddelande 9.2.2012 kl. 10.00

Metsäliittokoncernen ändrar sitt namn till Metsä Group och förnyar sin företagsidentitet. I detta sammanhang förändras också koncernens affärsområdens namn. Namn- och identitetsförändringen slutför den kraftiga omstruktureringen, som enligt med koncernens strategi, har förverkligats för att forma en enhetlig och konkurrenskraftig skogsindustrikoncern.

Namnet Metsä förenar affärsområdena tydligt till en del av Metsä Group. Koncernen koncentrerar sig på fem affärsområden, dvs. träprodukter, massa, kartong, mjuk- och matlagningspapper samt virkesanskaffning och skogstjänster. Träproduktindustri heter Metsä Wood, Metsä-Botnia blir Metsä Fibre och beslut om ändring av M-real Oyj:s namn till Metsä Board Oyj fattas vid den egentliga bolagsstämman 28.3.2012. Metsä Tissues namn förblir oförändrat. Virkesanskaffningen fungerar i fortsättningen under namnet Metsäliitto Virkesanskaffning, internationellt under namnet Metsä Forest.

Identitetsförändringen påverkar inte koncernstrukturen eller bolagens juridiska ställning. Verksamhetsmodellen och namnet på Metsä Groups moderföretag Metsäliitto Osuuskunta förändras inte.

”Omstruktureringen, som inleddes i 2005, är nu slutförd och vi står väl rustade inför framtiden. Det är rätt läge att förstärka vår verksamhet som en enhetlig koncern. För att vi skall klara oss i konkurrensen, förutsätts allt tätare samarbete, lägre interna hinder och utnyttjande av bästa praxis”, säger Metsä Groups koncernchef Kari Jordan.

Metsä Groups nya företagslogo – en älg som stolt bär upp skogen i sina horn och ordet Metsä – och företagsidentitet kommunicerar om ett allt starkare, ansvarsfullt skogsindustriföretag i förnyelse, vilket respekterar sina rötter och vars produkter och tjänster ger välbefinnande i människornas vardag.

”Metsä Group är ett genuint skogsindustriföretag. Vi är ett företag som skogsägarna äger – det ger verksamheten långsiktighet. Förnybart trä från nordliga, hållbart skötta skogar är vår huvudsakliga råvara. Vi har marknadens lättaste och mest ekologiska kartonger, toppmassa, framgångsrika varumärken inom mjuk- och matlagningspapper samt toppkunnande inom träproduktindustrin. Vi har en fin berättelse att berätta”, summerar Jordan.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Kari Jordan, koncernchef, Metsä Group, tfn 01046 01
Anu Salonsaari-Posti, direktör, Metsä Group, koncernkommunikation, tfn 050 453 4262

Metsä Group publicerar sin bokslutskommuniké 2011 i dag 9.2.2012 kl. 12.00. Bokslutskommunikén publiceras med Metsäliittokoncernens gamla 2011 företagsnamn.

Metsä Groups koncernchef Kari Jordan presenterar den nya företagsidentiteten i samband med att Metsä Group resultat presenteras i dag 9.2.2012 kl. 13.00 i Banks konferensrum Wall Street, adress Unionsgatan 22, Helsingfors. (Anmälningar tas emot av Terhi Kylänlahti vid Metsä Groups koncernkommunikation, tfn 01046 54202).

Metsä Groups nya logo kan laddas ner här: http://databank.metsaliitto.com/?cart=55-ijdgeldidi&l=EN

Man kan också bekanta sig med Metsä Groups nya utseende på adressen http://newmetsa.metsagroup.com. Metsä Groups webbplats förnyas 10.2.2012.

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är stark närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är träprodukter, massa, kartong, mjuk- och matlagningspapper samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2010 till 5,4 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 13 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.