• Metsä Group/

Metsäliittokoncernens rörelseresultat för 2011 exklusive poster av engångskaraktär 314 miljoner euro

Metsäliittokoncernens bokslutskommuniké 2011, pressmeddelande 9.2.2012

Rörelseresultatet för oktober–december exklusive poster av engångskaraktär 3 miljoner euro

I denna bokslutskommuniké används ännu de namn som Metsäliittokoncernens bolag använt under år 2011.

Resultat för år 2011
– Omsättningen var 5 346 miljoner euro (1–12/2010: 5 377 miljoner euro).
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 314 miljoner euro (547). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 29 miljoner euro (497).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 195 miljoner euro (411). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var -98 miljoner euro (345).

Resultat för oktober–december 2011
– Omsättningen var 1 223 miljoner euro (10–12/2010: 1 391 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 3 miljoner euro (142). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var -200 miljoner euro (82).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var -21 miljoner euro (112). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var -228 miljoner euro (52).

Händelser under sista kvartalet 2011
– M-real inledde förhandlingarna om nedläggning av bruket i Alizay och olönsamma affärsverksamheter vid bruket i Gohrsmühle.
– M-real meddelade att man stänger maskinen för bestruket papper i Äänekoski före utgången av 2011. Å andra sidan avser man att under 2012 öka produktionen vid bruket i Husum från 285 000 ton till 340 000 ton.
– Metsä Tissue meddelade att man i april 2012 kommer att lägga ner produktions-, förädlings- och logistikverksamheten för mjukpapper vid bruket i Konstancin-Jeziorna.
– Metsäliitto Osuuskunta lanserade placeringsalternativet Kapitalbonus för sina ägarmedlemmar. Det nya placeringsalternativet gäller från och med början av 2012.
– Metsä-Botnias massaproduktion var rekordstor. Rekordet för årsproduktion slogs vid bruken i Äänekoski, Joutseno och Raumo.

Händelser efter räkenskapsperioden
– M-real meddelade 13.1.2012 att man tänker sälja affärsverksamheten Premium Paper vid bruket i Reflex till Hahnemühle FineArt GmbH. Affären förväntas bli klar under första kvartalet 2012.
– Metsäliittokoncernen meddelade att man standardiserar sin företagsidentitet till Metsä Group. Denna bokslutskommuniké för 2011 publiceras ännu med Metsäliittokoncernens gamla bolagsnamn, som gällde under 2011.

”Osäkerheten i världsekonomin, framför allt under andra halvåret, minskade efterfrågan på alla våra affärsområden och koncernens resultat för sista kvartalet var svagt. Tack vare den framgångsrika strukturförändringen under de senaste åren står koncernen dock på en solid grund. Vi står starka på våra fyra centrala och konkurrenskraftiga stödben: träprodukter, massa, kartong samt mjuk- och matlagningspapper.

M-reals omorganisationer och den strategiska granskningen av pappers-verksamheten håller nu på att avslutas, och de kommer att avsevärt förbättra förutsättningarna för lönsamheten. Metsä Tissues utvecklingsinvesteringar är en bra grund för bättre lönsamhet, och den nya ledningen för affärsområdet för kraftigt detta arbete framåt.

Förändringen av vår företagsidentitet till en enhetlig Metsä Group förstärker vår konkurrenskraft ytterligare.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter - 9 4 274 -
Rörelseresultat exkl. engångsposter 24 12 267 59 20
- % av omsättningen 1,7 1,3 20,5 2,4 2,1

Utsikter för den närmaste tiden
Virkesreserverna hos Metsäliittos Virkesanskaffning är goda. Virkesmarknaden, framför allt i Västra Finland, påverkas i viss utsträckning av stormskadorna i slutet av 2011.

Inom Träproduktindustri är den närmaste tiden fortfarande svår enligt prognoserna. Tillväxten på den totala efterfrågan förväntas även som bäst bli låg på huvudmarknadsområdena. Kostnadshanteringen fortsätter och en anpassning av verksamheten kan vara nödvändig.

Massaprisnivåerna på de olika marknadsområdena har stabiliserat sig och delvis vänt uppåt efter den nedgående trenden i slutet av året. Eurons svaga kurs gentemot massans prissättningsvaluta, dollar, förbättrar dessutom lönsamheten och den relativa konkurrenskraften.

Orderstocken för kartong har ökat under de senaste veckorna, även om den fortfarande ligger under normal nivå. Under det senare halvåret 2011 minskade orderingången tydligt, vilket bedöms huvudsakligen ha berott på minskade lagernivåer i leveranskedjans olika delar i och med att den allmänna ekonomiska osäkerheten ökade.

Utsikterna för efterfrågan och lönsamheten på kartong fortsätter dock vara goda och M-real ökar sin falskartongkapacitet enligt planerna. Den sista investeringen enligt det tidigare tillkännagivna programmet, ökningen av falskartongkapaciteten vid bruket i Äänekoski, genomförs under andra kvartalet 2012.

Efterfrågan på mjukpapper fortsätter att vara tämligen stabil, oberoende av konjunkturerna. Efterfrågan på baknings- och matlagningspapper fortsätter att öka och även produktnyheterna ökar försäljningen. De höga energipriserna och råvarupriserna samt priset och den tillgången på returpapper på lokal nivå ställer krav på bolagets målsättning att förbättra rörelseresultatet.

Hela koncernens rörelseresultat utan engångsposter förväntas bli bättre under det första kvartalet 2012 jämfört med det sista kvartalet 2011, främst beroende på större leveransmängder av kartong och massa.

Nytt offentlighetsförfarande
Metsäliittokoncernen har övergått till att tillämpa det nya offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2.b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsäliittokoncernens bokslutskommuniké för år 2011. Bokslutskommunikén inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta pressmeddelande och på koncernens webbplats www.metsaliitto.fi.

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:
Ekonomidirektör Vesa-Pekka Takala, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Direktör Anu Salonsaari-Posti, Metsä Group, kommunikation, tfn 050 453 4262

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är stark närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är träprodukter, massa, kartong, mjuk- och matlagningspapper samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.