Gratis, nedladdningsbara 3D-designobjekt från Open Source Wood för BIM- och CAD-programvara

Metsä Woods Open Source Wood-initiativ och ProdLib, ett bibliotek med kostnadsfria 3D-designmodeller, arbetar tillsammans för att göra de senaste innovationerna inom träbaserad tillverkning lätt tillgängliga för alla. Med ProdLib-biblioteket kan du nu ladda ned de element som är tillgängliga i Open Source Wood till ditt designprogram.

Open Source Wood-initiativet drogs igång av Metsä Wood, den finska föregångaren inom träbaserad tillverkning. Denna oberoende, öppna portal där alla kan bidra med idéer gör att konstruktörer, team och studenter kan ladda upp design som granskas av andra och diskuteras. De bästa idéerna granskas av Metsä Woods experter. Open Source Wood är också ett av träbranschens nyckelprojekt inom digitalisering, och stöds av det finska  miljödepartementet.

Enkel tillgång till 3D-modeller

ProdLib består av strukturerade och aktuella produktbibliotek från ledande tillverkare. Det innehåller tusentals 3D-designobjekt som är tillgängliga i de populäraste formaten för BIM och CAD.

”Open Source Wood har gjort det möjligt att dela träelement för modulärt byggande. Genom ProdLib är de nu lätt tillgängliga direkt på konstruktörens skrivbord i 3D-format”, säger Tuukka Kyläkallio, Business Development Manager på Metsä Wood, som ansvarar för Open Source Wood-initiativet. ”Det här är det första steget. Vi vill fortlöpande utveckla tillgängligheten och användbarheten för de träbaserade lösningar som delas på plattformen.”

”Det nya Open Source Wood-biblioteket består av vägg-, tak- och golvelement, kompatibla med Revit-, AutoCAD- och ArchiCAD-programvara”, säger Janne Virtanen, Managing Director på ProdLib. ”Vi bjuder in alla arkitekter och konstruktörer att utnyttja den här nya resursen.”

Det nya Open Source Wood-elementbiblioteket på ProdLib är tillgängligt antingen via webbläsare genom onlineregistrering eller nedladdningsbart som ett program för datorer.

Om du vill se hur 3D-designobjekt används i programvara för byggnadsdesign kan du titta på denna korta video.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/xhMvFVkG8gkR

Om du vill ha mer information kan du kontakta:

opensourcewood.com
Tuukka Kyläkallio, Business Development Manager, Metsä Wood
e-post:
tuukka.kylakallio@metsagroup.com, mobiltelefon +358 40 6530 466

www.prodlib.com
Janne Virtanen, Managing Director, ProdLib
e-post:
janne.virtanen@prodlib.com, mobiltelefon +358 50 5914 822

www.metsawood.se

Metsä Wood är en av Europas ledande tillverkare av förädlade träprodukter. Vi åtar oss att betjäna kunder inom tre segment: byggande, industri och distribution. Våra huvudprodukter är Kerto® LVL, plywood och andra träprodukter. Vi säljer även nordiska sågvaror som producerats av Metsä Fibre.

Under 2018 uppgick Metsä Woods omsättning till 0,4 miljarder euro och företaget sysselsätter cirka 1 500 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.

Följ Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest