I Cranleigh Schools nya byggnad kombineras stålramen med träelement

Cranleigh School i Surrey i Storbritannien grundades 1865. Som en del av den historiska skolans arbete med att utveckla sin campus, har två gamla byggnader renoverats och byggts om till van Hasselt Centre, som är en ny byggnad med undervisningsutrymmen och ett café.

Centret byggdes som en hybridkonstruktion bestående av en stålram med tak- och golvelement av trä. Metsä Woods Kerto® LVL-produkter (laminated veneer lumber) användes till de prefabricerade träelementen.

Kerto LVL gör byggnationen snabb, lätt och grön

”Trä används flitigt i det här projektet och är centralt för hela designkonceptet. Träkonstruktionerna är synliga i hela byggnaden. Valvytorna är underhållsfria och skapar atmosfär och en varm känsla i utrymmena”, förklarar Jack Stephenson från arkitektbyrån Allies & Morrison, som ansvarar för projektets arkitektoniska design. ”De prefabricerade skivorna valdes inte bara för sina visuella egenskaper utan även för den snabba monteringen och låga vikten”, fortsätter han.

Prefabricering sparar tid på byggarbetsplatsen

Tak- och golvelement tillverkades av det belgiska företaget Dupac. Kerto® LVL S-beam och Kerto® LVL Q-paneler användes som lastbärande komponenter, och limtekniken gör att elementen kunde få så långa spännvidder samt att byggnaden kunde få stora ljusinsläpp. Elementen bidrar också till stålramens stabilitet.

Elementen prefabricerades fullt ut, vilket gjorde att arbetet kunde pågå samtidigt både på och utanför arbetsplatsen. Logistiken var noggrant planerad och materialet levererades precis när det behövdes. Trots att mycket lite behövde lagras på arbetsplatsen kunde monteringen göras utan avbrott. Stålram och träelement förborrades för att minimera arbetet på arbetsplatsen och eliminera risken för skador. De lätta Kerto LVL-elementen är snabba och enkla att montera på byggplatsen.

Läs mer om Cranleigh Schools nya byggnad med hybridkonstruktion.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/b6Vbj9r8NMBR

För mer information kontakta:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood är en av Europas ledande tillverkare av förädlade träprodukter. Vi åtar oss att betjäna kunder inom tre segment: byggande, industri och distribution. Våra huvudprodukter är Kerto® LVL, plywood och andra träprodukter. Vi säljer även nordiska sågvaror som producerats av Metsä Fibre.

Under 2018 uppgick Metsä Woods omsättning till 0,4 miljarder euro och företaget sysselsätter cirka 1 500 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.

Följ Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest