Biovärmeanläggningen i Lojo invigdes

Metsä Group pressmeddelande 7.1.2013

Jord- och skogsbruksminister Jari Koskinen invigde den nya biovärmeanläggningen i Lojo 7.1.2013. Biovärmeanläggningen vid Metsä Groups Kerto-fabrik i Lojo har stor betydelse för regionens värmeförsörjning, eftersom den årligen producerar sammanlagt cirka 160 000 MWh värme till fjärrvärmenätet i Lojo samt processånga till Metsä Woods Kerto-fabrik som ingår i Metsä Group.

Enligt Metsä Groups koncernchef Kari Jordan stöder biovärmeanläggningen i Lojo koncernens mål att förbättra produktionsanläggningarnas en    ergieffektivitet och miljövänlighet. ”Metsä Group är en betydande producent och förbrukare av bioenergi. För närvarande är redan över 80 procent av de bränslen som vi använder träbaserade. Tack vare biovärmeanläggningen kommer koldioxidutsläppen från Metsä Woods Kerto-fabrik och Lojoregionen att minska med cirka 40 000 ton per år.”

Biovärmeanläggningen har också en viktig roll vid förbättrandet av Kerto-fabrikens konkurrenskraft, eftersom största delen av den värmeproduktion som tidigare baserade sig på stenkol ersätts av biovärme. Biovärmeanläggningen utnyttjar fabrikens biprodukter, vilket kompletteras av skogsflis och andra träbaserade bränslen. Trafikens koldioxidutsläpp minskar också i Lojoregionen.

Metsä Woods Kerto®-skivor och -balkar, som tillverkas genom limning av enkla barrfanerlager, har redan under årtionden använts i träkonstruktioner, där det krävs dimensionsbeständiga, hållfasta och bärande konstruktioner. Kerto har använts i otaliga objekt i Finland, men användningen är omfattande också på andra håll i Europa, så som Tyskland, Frankrike och Italien. Metsä Woods Kerto-fabriker finns i Lojo och Punkaharju och deras sammanlagda produktionskapacitet är cirka 230 000 m3.

Biovärmeanläggningen var ett gemensamt projekt värt cirka 17 miljoner euro. Byggherre är Lohjan Biolämpö Oy, vilket ägs av Lohjan Energiahuolto Oy Loher (49 %), Metsäliitto Osuuskunta (46 %) och Ääneseudun Energia (5 %). Inom projektet byggdes en ny pannanläggning som använder förbränningsteknik som baserar sig på fluidiserad bädd samt tillhörande mottagnings- och behandlingssystem för träbränslen. Biovärmeanläggningen togs i bruk vid årsskiftet efter ett byggprojekt, som tog ett och ett halvt år i anspråk.

Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Ilkka Latvala, energidirektör, Metsä Group, tfn 050 381 9353
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541

Bilder kan laddas ner från Metsä Groups databank:

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, som har produkter med stark närvaro i människornas vardag och som främjar välbefinnandet på ett hållbart sätt. Huvudråvarorna i Metsä Groups spetsprodukter är förnybart nordiskt virke och träfiber. Våra viktigaste affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong och papper, massa, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Group hade år 2011 en omsättning på 5,3 miljarder euro och sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen har verksamhet i cirka 30 länder.

www.metsawood.fi

Metsä Wood erbjuder konkurrenskraftiga och ekoeffektiva träbaserade lösningar för industriellt byggande, industrikunder samt hem- och boendebehov. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Metsä Wood hade år 2011 en omsättning på 940 miljoner euro och sysselsätter cirka 2 900 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.