Metsä Group hjälper till med röjning av ellinjer

Metsä Group pressmeddelande 16.1.2015

Metsä Group har under veckan sänt cirka 20 av sina avtalsföretagare för att röja snötyngda träd från ellinjer. Hjälpen grundar sig på samarbetsavtal med elbolagen.

Det kräver stor yrkesskicklighet att röja bort träd som har tyngts ned mot ellinjer. Metsä Group har samarbetsavtal om röjning av ellinjer med flera elbolag. Då storm- eller snöskadorna slår till, beställer samarbetsparterna drivningsmaskiner från Metsä Group för att röja bort träden.

”Under den gångna veckan har vi sänt cirka 20 avverkningsmaskiner på röjningsuppdrag. Arbetsuppdragen har funnits på Elenias område i Mellersta Finland och Norra Österbotten samt på Pohjois-Karjalan Sähkös område i öster”, berättar produktionschef Pasi Arkko från Metsä Group.

Det är första gången som samarbetsavtalen utnyttjas för röjningsarbeten.

”Erfarenheterna av användningen av avverkningsmaskiner är positiva. I sådana situationer, då till och med hundratals stammar håller på att böja sig över linjerna över långa sträckor, så har avverkningsmaskinerna visat sin effekt. Vi har haft stor hjälp av det nya arbetssättet vid röjningen av snötyngda träd”, berömmer Elenias driftchef Turo Ihonen.

Arbetssäkerheten förbättras

Samarbetet mellan elbolagen och Metsä Group förbättrar säkerheten både inom röjning av linjer och arbetet i skogen.
Avverkningsmaskinen är effektiv och säker: den blir inte trött i snön, den orkar hantera tunga stockstammar och den har effektiv arbetsbelysning. Föraren flyttar också bort träden så att de inte ligger under linjen, varvid elbolagets arbetare tryggt kommer åt att utföra sina reparationsarbeten.

I skogarna och längs vägar finns det en mängd lågspänningslinjer som i regel inte är utritade på grundkartor. De elbolag som har gjort samarbetsavtal, levererar uppgifter om sina linjer till Metsä Group där de förs in i bolagets kartsystem. Detta förbättrar framdeles arbetssäkerheten i skogsarbetet. Arbetets produktivitet förbättras också då förarna på känner till var linjerna finns.

Snabb hjälp till platsen

Tack vare samarbetsavtalen får elbolagen snabbt hjälp av skogsproffs för röjningsarbetet. ”Vi har lokalkännedom om skogar och vägar, företagarna och förarna känner markerna och kommer snabbt till platsen”, säger Arkko.

Elbolagets anställda kan koncentrera sig på att reparera ellinjerna i stället för motorsågsarbete. Samarbetet leder till säkrare elleveranser.

Länken till bilder.

Koncernko
mmunikation

Tilläggsuppgifter:
Pasi Arkko, produktionschef, Metsä Group, tfn 0500 204 742
Turo Ihonen, driftchef, Elenia Oy, tfn 040 7522 919
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 4,9 miljarder euro 2013 och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 123 000 finska skogsägare.

www.metsaforest.fi

Metsä Forest är den finska marknadsledaren inom försäljning av timmer från privatskogar. Vi levererar trä till Metsä Group och erbjuder skogstjänster till ägarmedlemmar i moderbolaget Metsäliitto Osuuskunta. Metsäliitto Osuuskunta har cirka 123 000 medlemmar som äger nästan hälften av Finlands privatskogar.