Carlsberg Sverige AB i samarbete med Michelin

Carlsberg Sverige AB skriver ett treårsavtal med Michelin Fleet Solutions för leveranser och service av däck. Totalt omfattar avtalet 180 lastbilar och släpvagnar.

- Vi på Carlsberg Sverige har genomfört egna tester av däck för att jämföra bränsleförbrukningen hos våra fordon. Michelin visade den lägsta bränsleförbrukningen vilket innebär en besparing på 6,3 procent jämfört med andra däckvarumärken. Detta innebär att vi ytterligare kan minska företagets påverkan på miljön i våra transporter av drycker, säger Niclas Strandberg, Transportchef på Carlsberg Sverige.

Avtalet innebär att Michelin under en treårsperiod levererar däck till Carlsberg Sveriges samtliga lastbilar och släp samt utför regelbundna och preventiva kontroller av däcken. Hanteringen innebär säkrare transporter och förbättrad bränsleekonomi. Michelin Fleet Solutions säkerställer tillgången av rätt däck, både sommar- och vinterdäck, och en hög kvalitet på servicen.

Avtalet bygger på en kostnadsmodell där Carlsberg Sverige betalar per körd kilometer. Varje fordon kommer även att utrustas med en lufttrycksmätare för att ytterligare kunna minska bränsleförbrukningen samt optimera livslängden på däcken.

- Carlsberg Sverige har gjort grundliga undersökningar inför denna upphandling och därmed fått svart på vitt att däcken inte bara påverkar företagets kostnader utan också deras miljöpåverkan. Utöver detta är jag övertygad att vi kan minimera förbrukningen av däck på Carlsberg Sveriges fordon och därmed minska förbrukning av råmaterial kopplat till transporter, säger Peyman Sabet, Nordisk försäljningschef på Michelin Fleet Solutions.

Michelin erbjuder ett brett servicenätverk och via ett antal utvalda verkstäder utförs den löpande servicen. Michelins distributionskedja Euromaster och dess partners är huvudleverantör av samtliga tjänster.

Däcken från Michelin kännetecknas av lågt rullmotstånd, lång livslängd och hög säkerhet i form av bra grepp.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Nordic Manager Michelin Fleet Solutions (MFS): Peyman Sabet
Tel: +46 8 709 07 47, mobil: +46 70 750 99 50, E-post: Peyman.sabet@se.michelin.com

Transportchef Carlsberg Sverige: Niclas Strandberg
Tel: +46 90 17 23 62   mobil +46 70 689 05 56 E-post: niclas.strandberg@carlsberg.se

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se