Michelin CargoXBib Heavy Duty för trailer

Michelin lanserar nu det nya däcket Michelin CargoXBib Heavy Duty för lantbrukare som efterfrågar tillförlitlighet och stabilitet när de kör tungt lastade trailer såväl på väg som på fälten.

Trailerdäcket Michelin CargoXBib Heavy Duty ger lantbrukare professionell effektivitet och bekvämlighet. Det nya däcket utvidgar serien Michelin CargoXBib och är ett tillskott till Michelin CargoXBib High Flotation med teknologin Michelin Ultraflex.

Jämfört med den tidigare generationen trailerdäck utmärker sig Michelin CargoXBib Heavy Duty genom sin mångsidighet som gör det till ett perfekt verktyg för arbeten på väg och fält.

Däckstommen och profilen har utformats för att optimera livslängd och för att vara bekväm vid landsvägskörning. På fälten skiljer Michelin CargoXBib Heavy Duty ut sig tack vare sin stabilitet på sluttande mark och sin höga belastningskapacitet (upp till nära 8330 kg per däck). Ytterligare är självrensningen förbättrad och kan vara tre gånger snabbare än för förra generationen Michelin CargoXBib.

Däckets prestanda är ett resultat av följande teknologiska utvecklingar:

• Tripod mönsterklackar: Det nya mångsidiga "Tripod" mönstret förbättrar stabiliteten på väg och på fält, optimerar slitstyrkan och förlänger livslängden.
  • Riktningen på "Tripod"-mönsterklackarna med deras alternerande riktning underlättar rensning av lera.
  • Kraftiga rundade däckskuldror skyddar vegetationen och förbättrar körning på hårt underlag.
  • Utformningen av däckmönstret är platt och brett så att kontaktytan optimerats.

Michelin CargoXBib Heavy Duty har tagits fram i nära samarbete med tillverkare som kommer att montera däcket som originalutrustning. Däcket finns tillgängligt till trailer och halmpressar i tre dimensioner:

• 560/60 R22.5 (från november 2015)
  • 560/45 R22.5 (från juli 2016)
  • 500/60 R22.5 (från augusti 2016)

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se