Michelin CerexBib däck för senaste generationen skördemaskiner

Michelin introducerar nu den hittills största dimensionen av tröskdäcket Michelin CerexBib även i Sverige. Det är Michelin CerexBib IF 1000/55 R32 CFO utrustat med Michelin UltraFlex teknologi. Däcket visades för första gången på IAA mässan i Hannover 2015.

Nya Michelin CerexBib i dimension IF 1000/55 R 32 CFO, är det största däcket för skördearbete med Michelin UltraFlex-teknologi. Det nya däcket är ännu en dimension i det nuvarande programmet.

Skördetiden är en avgörande period för lantbrukare. Även om den ger betalt för flera månaders arbete är det i ett stressande sammanhang på grund av det smala väderfönstret som ofta inte är mer än ett par veckor. Dessutom ökar tendensen mot större lantbruk vilket ger mer körning på vägar för att ta sig från ett fält till ett annat.

Med krav på ständigt ökad produktivitet går lantbrukarna över till allt effektivare skördemaskiner. 1965 var motoreffekten i en skördetröska 80 hästkrafter. Sådana maskiner kunde skörda ett hektar i timmen och producera 4,5 ton i timmen. 2010 hade skördetröskorna 600 hk, skördar sex hektar i timmen och producerade en skörd av 66 ton per timme. Inom mindre än fem år kommer maskinerna att ha en effekt av 800 hk för att kunna skörda omkring 105 ton per timme.

Nya Michelin CerexBib IF 1000/55R32 CFO har utvecklats i samarbete med de största tillverkarna av skördemaskiner, som till exempel ROPA och Holmer.

Skördemaskinerna av den nya generationen blir allt större och kan mäta upp till 15 meter i längd, fyra meter i höjd och kan ha upp till 13 meter bred skärbräda, väger upp till 32 ton tom och 65 ton på fälten. Sådana maskiner måste ofta arbeta under svåra förhållanden, på fuktigt och blött underlag.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se