Michelin lanserar fem nya dimensioner i Michelin X Multi serien

Lastbilsdäcken Michelin X Multi Z och X Multi D som introducerades 2013 och 2014 för lastbilar upp till 16 ton, har kompletterats med fem nya dimensioner. Michelins heltäckande däcksserie finns nu i 14 olika storlekar. En oberoende studie visar också att Michelins däcksserie behåller sina goda egenskaper även när de är slitna.

För 2015 finns nu Michelin X Multi Z (för alla axlar) och Michelin X Multi D (för drivaxlar) tillgängliga i sju dimensioner, tillsammans 14 olika däck :
-       215/75 R 17.5
-       225/75 R 17.5
-       235/75 R 17.5
-       245/70 R 17.5
-       245/70 R 19.5
-       265/70 R 19.5
-       285/70 R 19.5

Säkerheten bekräftas av den obereoende organisationen TÜV SÜD
Samtidigt som däcksserierna Michelin X Multi Z och X Multi D utökats väsenligt, avslöjar Michelin resultatet av en jämförande test som gjorts av den oberoende organsiationen TÜV SÜD. Testerna som genomfördes i december 2014 visar att Michelin X Multi Z och X Multi D utmärker sig gentemot konkurrenterna med i snitt 13 meter kortare bromssträcka på våt och hal vägbana när däcken är slitna till två tredjedelar.

I och med introduktionen av EU:s däcksmärkning sista kvartalet 2012, finns objektiv information tillgänglig om däckens prestanda inom tre områden; energieffektivitet, bromssträckor på våta vägar, samt ljudnivå. Dessa tester görs enbart på nya däck. Även om de största däckmärkena får likvärdiga resultat vid bromsning på våt vägbana när däcken är nya, visar resultatet från studien gjord av TÜV SÜD att alla däck inte alls är lika bra när de är slitna.

Michelin, som har kundernas säkerhet som högsta prioritet, har nu fått bekräftat däckens förmåga att bibehålla sin prestanda över tid - även vid våta och hala förhållanden.

Andra fördelar med Michelins teknologi
Däcksserien Michelin X Multi erbjuder både säkerhet och förbättrad ekonomi för användarna av mindre lastbilar. Däcksserien kan fås som originalmontering på nya lastbilar och som ersättningsdäck till begagande lastbilar. Marknaden för nya lastbilar är 50 000 till 70 000 fordon per år i Europa. Flottan av mindre lastbilar i Europa uppskattas till cirka en miljon fordon.

Fördelarna hos Michelin X Multi är:
-         Att de är mångsidiga på alla vägar och i alla väderförhållanden
-         Enkelt att använda samma däck året runt eftersom serien är godkänd för vinterbruk, vilket framgår av markeringen på däckssidan, 3PMSF
-         De uppfyller miljökraven för för kontroll av bränsleförbrukning och för att minska ljudnivåer. Det externa ljudet från Michelin X Multi är 5 dB lägre än snittet för konkurrenterna. En sänkning med 3 dB halverar ljudnivån
-         Optimering av den totala kostnaden för åkerierna

Däcksserien Michelin X Multi möter komplexa krav
Däcksserien Michelin X Multi vänder sig främst till användare där transporterna inte är deras huvudsakliga sysselsättning utan en förlängning av den och i många fall företag med ett enda fordon, som levererar på många olika slags vägar, inklusive stadskörning och i förortsområden.

De kräver mycket av sina däck och ofta bedöms däcken efter hur många år de kan användas och om de kan garantera deras behov. De behöver också tryggheten i form av den kunskap och expertis som ett premiumdäck kan erbjuda.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se