MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R – för gata och bana

För att leva upp till erfarna sportbilsförares krav vid bankörning har Michelin lanserat sitt nya däck Michelin Pilot Sport Cup 2 R (R för Racing). Däcket som är godkänt för vardagstrafik kan användas på såväl gator som på tävlingsbanan. Dess innovativa design och den teknologi som använts vid konstruktionen ger föraren möjligheten till snabba varvtider och optimerade köregenskaper.

Michelin Pilot Sport Cup 2 R är utformat för optimala prestanda och för exakta styregenskaper på torra banor vilket gör det möjligt för föraren att sätta bästa varvtid. Det bekräftas av interna tester utförda av Michelin på racerbanan Nardo i Italien. Där kunde en Porsche 911 GT2 RS med Michelin Pilot Sport Cup 2 R-däck köra varvet upp till 2,9 sekunder snabbare (0,5 sekunder per kilometer) än samma bil utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 – för att nå motsvarande ökning skulle det krävas cirka 30 procent större motorstyrka.

Ett annat bevis för dess potential att nå snabba varvtider var den Porsche 911 GT3 RS utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 R som den 20 april 2018 körde det 20,6 km långa varvet på Nürburgrings Nordslinga på under sju minuter. För att uppnå denna prestandaökning första gången i ett gatgodkänt däck, har Michelin använt gummiblandningar som överförts direkt från Michelins tävlingsdäck.

Det nya däckmönstret på Michelin Pilot Sport Cup 2 R är speciellt utformat för torra förhållanden. Däckens yttre skuldror har nu en kompaktare utformning med mindre mönstring vilket innebär att mer gummi är i kontakt med vägbanan. Dessutom har de centrala spåren i däckmönstret smalnats av för att ytterligare öka mängden gummi i kontakt med vägen. Det ökar däckets styvhet för exaktare styrning och för att klara av påfrestningarna som det förbättrade väggreppet ger. Totalt ger det nya däcket nästan tio procent större kontaktyta och gör det möjligt att utnyttja de höga prestandanivåer som dagens supersportbilar erbjuder.

Michelin Pilot Sport Cup 2 R kommer till att börja med att finnas tillgängligt som tillval till modellerna Porsche 911 GT2 RS och Porsche 911 GT3 RS i dimensionerna 265/35 ZR20 (99Y) och 325/30 ZR21 (108Y).

Däcket är från och med nu tillgängligt på marknaden. Fler godkännande för originalmontering kommer i framtiden.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se