Nya innovationer från Michelin på Bilsalongen i Frankfurt

Den 15 september är det dags för en av årets stora höjdpunkter – den internationella bilsalongen i Frankfurt. Under årets mässa presenterar Michelin en rad spännande nyheter, bland annat nya sportdäcket Michelin Pilot Sport 4 och terrängdäcket BFGoodrich All-Terrain T/A KO2. Dessutom: Michelin CrossClimate, Michelin Acoustic samt Michelin Tyre Design Studio.

Michelin Pilot Sport 4 – körglädje och säkerhet i ett
Nya generationens sportdäck som erbjuder en unik kombination av säkerhet och körglädje. Däcket anpassar sig till underlaget tack vare en samverkan mellan däckets arkitektur, det innovativa däckmönstret, som bygger på Michelins racingerfarenhet från bland annat Formula E, och däckets materialsammansättning. Michelin Pilot Sport 4 bygger på en rad innovationer:

Snabb och exakt respons: Den nya Dynamic Response-teknologin utgörs av ett bältlager som är en hybrid av aramid och nylon som garanterar optimal styrkontroll och respons. Det lättviktiga kompositmaterialet har hög densitet, är mycket formstabilt och är fem gånger så starkt som stål, vilket resulterar i maximal kontroll av centrifugalkrafterna samt att däcket behåller sin kontaktyta mot underlaget, även vid mycket höga hastigheter.

Säkerhet och inbromsning på våt väg: Förbättrad våtprestanda tack vare en ny gummiblandning med specifika funktionella elastomerer och kiseldioxid. Dessutom säkerställs effektiv evakuering av vatten på vått underlag tack vare de breda, djupa längsgående kanalerna.

Livslängd och bränsleeffektivitet: Den nya gummiblandningen innebär också att däckets livslängd och bränsleeffektivitet har förbättrats jämfört med sin föregångare.

Michelin Pilot Sport 4 lanseras i 19 dimensioner i 17- 19-tum under 2016. Merparten av dimensionerna finns tillgängliga redan i januari 2016.

Michelin CrossClimate för sommar och vinter
Michelin CrossClimate är däckhistoriens första sommardäck med vintercertifiering. Sedan lanseringen i maj 2015 (ej i Sverige, Norge och Finland) har däcket rönt stora framgångar och spås slå försäljningsmålen med över 30 procent innan årets slut. Däcket har skapat stort intresse hos flera biltillverkare i Europa, som ett alternativ i originalmonteringen. Flera internationella storföretag har också valt däcket till sina bilflottor. Michelin CrossClimates prestanda är resultatet av en kombination av:

- En innovativ gummiblandning som anpassar sig efter ojämnheter i underlaget även vid kalla temperaturer

- Ett unikt V-format däckmönster som kombineras med självlåsande 3D-lameller för ökat väggrepp.

Däcket är A-klassat enligt EU-s däcketikett avseende våtgrepp.

BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 – för riktigt tuffa körförhållanden
Nya terrängdäcket BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 är ett extremt robust däck utformat för tuffa körförhållanden, i synnerhet på asfalt, steniga grusvägar, lera och snö. Däcket har lång livslängd och ger bra väggrepp och stabilitet. Några av däckets nyckelegenskaper:

20 procent tuffare däckssidor. Jämfört med föregångaren, som fortfarande uppskattas för sin robusthet, har BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 starkare däcksidor för bättre prestanda i terräng,

Bättre drivkraft. I terräng har BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 10 procent bättre grepp i lera och 19 procent bättre grepp i snö jämfört med den förra generationen.

Flera kilometer on/off road. Livslängden för BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 är dubbelt så lång på grusvägar jämfört med sin föregångare. Även på asfaltvägar är livslängden förbättrad med 15 procent, liksom prestanda,

Michelin Acoustic – ökad komfort med lägre ljudnivå
Mercedes-Benz har valt Michelin Pilot Sport 3 med Michelin Acoustic-teknologi som standardutrustning i Mercedes-AMG S-klass sedan och coupé i Europa. Den nya teknologin reducerar ljudet inne i bilen med 15-20 procent, genom att absorbera bullret som genereras av däckets kontakt med ojämnheter på vägytan, och skapar på så sätt en bättre körupplevelse och komfort för såväl förare som passagerare. Michelin Acoustic teknologin innebär att man tillsätter ett polyuretanskum på insidan av däcket som absorberar ljud som uppstår vid kontakten med vägbanan och dess ojämnheter.

Michelin Tyre Design Studio
Ett däck är en kombination av komplexa material som fyller en rad viktiga funktioner och ett lika komplext arbete med design. Minsta ändring i designen av t.ex. däckmönstret kan påverka däckets prestanda. Således måste design- och teknikteamet samarbeta genom hela utvecklingsprocessen, för att hitta innovativa lösningar tillsammans. Michelin Design Studio består av ett team på 16 personer på tre kontinenter och på årets Frankfurtsalong kommer teamets arbete från de senaste 12 åren att visas upp, dels genom att ställa ut däck, och dels genom boken ”Concept Tyres Book”. Michelin Design Studio har även samarbetat med Bugatti i år kring designen på däcken som sitter på den konceptbil som bilföretaget kommer att presentera i Frankfurt.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se