Nya MICHELIN PRIMACY 4

Säkerhet från första till sista milen. Nu kommer Michelin Primacy 4 till den svenska marknaden.

På Frankfurts bilsalong, IAA, visade Michelin upp sitt nya Michelin Primacy 4 däck. Efter tre års utvecklingsarbete ger det här däcket mycket goda prestanda på våta vägar, men inte bara som nytt, utan även när det slitits ned till den lagliga minimigränsen 1,6 millimeters mönsterdjup. Däcket uppfyller därmed kravet att fortsätta att prestera på hög nivå även när det är slitet.

Tack vare användningen av senaste generationen elastomerer ger nya Michelin Primacy 4 mycket gott väggrepp på våta vägar. För att nå den nivån av väggrepp har däckmönstret optimerats med en ny design med kantigare och mindre spetsiga spår, för att hjälpa till att leda bort vatten även när däcket är slitet. Därigenom kan Michelin Primacy 4 ge mycket goda bromsegenskaper vid inbromsning på våta vägbanor, både när det är nytt och när det är slitet.

Jämfört med konkurrenternas däck i dimensionen 205/55 R16 91V har nya Michelin Primacy 4 i genomsnitt 0,9 meter kortare bromssträcka[1]. När det är slitet är bromssträckan för Michelin Primacy 4, hela 2,8 meter kortare än snittet för konkurrenternas däck[2].

Med nya Michelin Primacy 4 har det också blivit enklare att läsa av hur slitet däcket är. Förutom en markering i däckskuldran har däcket också en Michelin-märkning i botten av mönsterspåret, vilket gör att man lättare hittar mönsterdjupsindikatorn och enklare kan avläsa hur slitet däcket är.

Jämfört med sina direkta konkurrenter håller nya Michelin Primacy 4 i genomsnitt 18 000 kilometer längre[3]; vilket bekräftar det nya däckets hållbara prestanda över tid. Nya Michelin Primacy 4 är en konkret demonstration av Michelin-gruppens strategi; kunderna måste kunna köra säkert under däckets hela livslängd, ända till den lagliga minimigränsen 1,6 millimeter för sommardäck.

Michelin Primacy 4 kommer att lanseras i 64 storlekar från och med januari 2018.

7 storlekar i 15”
17 storlekar i 16”
30 storlekar i 17”
10 storlekar i 18”

[1] Nya och slitna (slitna innebär 2 mm mönsterdjup) med 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4, är över än den europeiska gränsen för grepp på våt vägbana, R117.

[2] Bromstest på våt vägbana mellan 80 och 20 km/tim, utförd av TÜV på uppdrag av Michelin, mellan juni och juli 2017, i dimensionen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7 där man jämförde MICHELIN PRIMACY 4 med konkurrenterna BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5; DUNLOP BLURESPONSE ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.

[3] Test utförd av DEKRA TEST CENTER på Michelins uppdrag, mellan juni och juli 2017 i dimensionen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7 där man jämförde MICHELIN PRIMACY 4 med konkurrenterna BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5 ; DUNLOP BLURESPONSE ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE. Hållbarhetstestet genomfördes vid normal körning (D50) i 10 000 km och en uppskattad livslängd vid 1,6 millimeter.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se