Se upp för 200.000 bilister i sommar!

En SIFO-undersökning som Michelin låtit genomföra första veckan i juni visar att fyra procent av bilisterna fortfarande inte bytt till sommardäck. Omräknat på Sveriges cirka 4 500 000 bilar körs nära 200.000 bilar på vinterdäck under sommaren. Detta har stor påverkan på trafiksäkerheten i sommar.

– Skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck kan handla om liv och död. Bromssträckan för nordiska vinterdäck jämfört med sommardäck är betydligt längre vid sommartemperaturer, säger Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.

2012 genomförde Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, tester för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Testerna visade att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

Vinterdäcken är gjorda för låga temperaturer och blir därför mjuka i sommarvärmen varvid de slits fortare. På pappret kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt, men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten bäst säkerhet och maximalt antal mil av däcken.

- En tumregel är att vinterdäcken slits 20 procent snabbare än sommardäcken när temperaturen går över 15 grader. Det blir en dyr däckkostnad per mil att köra på vinterdäcken i sommar, säger Lennart Lomaeus.

Vid regn och vått väglag ökar trafikriskerna ytterligare om man kör med fel däck. Michelin bad 1.000 svenska bilister svara på påståendet ”När det regnar är det säkrare att köra med vinterdäck”. Fler än var tionde, motsvarande fler än en halv miljon bilister, håller tyvärr med i påståendet.

- Detta är besvärande siffror och en attitydfråga som vi i däckbranschen, tillsammans med alla som jobbar med trafiksäkerhetsfrågor, måste jobba på. Vi har en viktig uppgift att förklara vikten av sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, även om detta inte är lagstadgat idag, säger Lennart Lomaeus.

I augusti 2012 var Michelin själva ute och kontrollerade däckstatus på bilarna på de svenska vägarna. Då visade det sig att nästan 9 procent fortfarande kör med vinterdäcken på bilen!

Fem däcktips från Michelin:

• Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern
  • Anpassa alltid din körning och hastighet efter underlag, körförmåga och däckens skick
  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last
  • Placera de bästa däcken bak (de med mest mönsterdjup)
  • Kontrollera däckens mönsterdjup, lagen kräver minst 1,6 millimeter för sommardäcken

Om undersökningen
Sifo-undersökningen som Michelin låtit göra första veckan i juni 2013 för fjärde året i rad visar att fyra procent av svenska bilisterna har vinterdäcken kvar på bilen. Frågan som ställdes löd: ”Vad har ni för däck på bilen just nu?”

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden