Tre nya svenska stjärnrestauranger i årets Michelin-guide

Idag presenteras innehållet i nya Guide Michelin Main Cities of Europe 2013 av däcktillverkaren Michelin. Hela tre nya svenska stjärnrestauranger har tillkommit i årets guide - två i Stockholm och en i Göteborg.

cp Main Cities of Europe-ENGI Stockholm är Ekstedt och Gastrologik de nya stjärnrestaurangerna. I Göteborg har Sjömagasinet åter en stjärna. Utöver de nya stjärnorna har Sverige två Rising Star restauranger, Operakällaren i Stockholm och Bhoga i Göteborg.

Både Mathias Dahlgren Matsalen och Frantzén/Lindeberg har fortsatt två stjärnor. I den nya Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013 får Sverige 15 stjärnor, fördelat på 13 restauranger i Stockholm och Göteborg.

- Oavsett om du letar efter en stjärnrestaurang eller mysig kvarterskrog, så har Michelins anonyma inspektörer gjort ett urval av det bästa Stockholm och Göteborg har att erbjuda. Numera finns också Guide Michelin tillgänglig att ladda ned i de flesta mobiltelefoner, säger Carl Stenson, informationschef för Michelin i Norden.

Svenska restauranger med stjärna i Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013:
2 stjärnor Stockholm
: Mathias Dahlgren Matsalen och Frantzén/Lindeberg.

1 stjärna Stockholm: Mathias Dahlgren Matbaren, Esperanto, Fredsgatan 12, Lux Stockholm, Ekstedt (ny) och Gastrologik (ny).
1 stjärna Göteborg: Thörnströms Kök, Kock & Vin, 28+, Fond och Sjömagasinet (ny).

Nio restauranger får en Michelin Bib Gourmand-utmärkelse - åtta i Stockholm och en i Göteborg. En Bib Gourmand indikerar en restaurang som serverar vällagad mat till ett rimligt pris.
Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Pubologi, Ulla Winbladh, Sjögräs och EAT (ny).
Göteborg: Familjen.

1,574 hotell och 2,154 restauranger i 44 städer i 20 länder
Varje år åker Michelins anonyma inspektörer runt och proväter på restauranger och bor på hotell. Dessa inspektörer betalar alltid för sin mat eller hotellnatt och avlönas av Michelin – allt för att bevara Guide MICHELINs oberoende och för att inspektörerna ska få samma upplevelse som övriga gäster.

Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013 omfattar totalt 1,574 hotell och 2,154 restauranger. Urvalet av restauranger omfattar 265 Bib Gourmand restauranger (54 nya för i år), 15 restauranger tilldelades tre stjärnor, 80 med två stjärnor (av vilka 9 är nya för i år) och 309 med en stjärna (50 nya för i år).

Michelins olika guider finns också tillgänglig på Viamichelin.com som har mer än 400 miljoner besökare per år. Pappersutgåvan gavs ut i mer än en miljon exemplar förra året och dessutom kan Guide MICHELIN laddas ner som Iphone- och Ipad-applikation där man kan hitta restauranger från alla Michelins europeiska guider inklusive Main Cities of Europe guiden.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Carl Stenson, informationschef för Michelin i Norden