Wilh. Sonessons dotterbolag Vitamex tecknar avtal med Ferrosan i Polen till ett värde på 120 MSEK över 5 år

Vitamex, ett dotterbolag till egenvårdsföretaget Wilh. Sonesson, har tecknat samarbetsavtal med Ferrosan Poland. - Den polska marknaden är mycket intressant för Wilh. Sonesson, säger Bo Håkansson, VD på Wilh. Sonesson AB. Här finns ett stort och växande intresse för egenvårdsprodukter, vilket givetvis bidrar, förutom den polska marknadens storlek, till nya affärsmöjligheter. Vi vill därför ha bästa möjliga distribution och försäljning av våra produkter och därför har vi slutit avtal med Ferrosan Poland. Vitamex har utsett Ferrosan Poland till distributör för dess registrerade OTC produkter, receptfria läkemedel, på den polska marknaden. Avtalet löper på minst 5 år med möjlighet till förlängning. Avtalet har ett värde på cirka 120 MSEK över 5 år. Vitamex får genom detta avtal tillgång till en av de bästa distributörerna på den polska marknaden. Samarbetet möjliggör lansering av ett flertal nyutvecklade egenvårdsprodukter under de kommande åren. Vitamex AB är en av Nordens ledande tillverkare av egenvårdsprodukter och finns i Norrköping. Vitamex AB har många stora internationella kunder bland annat i Tyskland, Polen, Storbritannien, USA och Australien. Sedan 2003 ingår Vitamex AB i Wilh. Sonesson AB. Ferrosan grundades 1920 med inriktning på egenvårdsprodukter och medicinska hjälpmedel. Huvudkontoret finns i Köpenhamn och Ferrosan finns representerat i över 70 länder. Lund den 25 november 2004 Wilh. Sonesson AB (publ) Vid frågor kontakta: Bo Håkansson, VD Petter Lundström, VD Vitamex Tfn: + 46 46 280 81 00 Tfn: + 46 11 23 00 00 Mobil: + 46 705 98 57 22 Mobil: + 46 708 23 01 32 E-mail: bo.hakansson@wilhsonesson.com E-mail: petter.lundstrom@vitamex.se

Midsona utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter som gör det lättare för människor att leva ett hälsosamt liv. Koncernen är ledande i Norden inom naturliga och ekologiska produkter, konsumenthälsa och hälsolivsmedel, med en vision att bli en av de ledande i Europa.Midsona omsatte 2 852 Mkr år 2018. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona påwww.midsona.com