Från danska badrumsfenomen till hållbart mode

Hälsomedvetna danskar, en efterlängtad jeansexplosion, hållbart bränsle och upphandling. Miljömärkning Sverige bjuder på ett varierat program under årets politikervecka i Almeldaen.

- Vi är väldigt stolta över att presentera en bredd av nyheter från den miljömärkta världen. Vi ser fram emot många inspirerande samtal och möten på vår Almedalsarena. Vi hoppas att det bidrar till en mer hållbar konsumtion  och livsstil, säger Anna Norberg, projektledare för Svanens program i Almedalen.

Vässa klorna för en hållbar upphandling: Låt inte uppföljningen bli en papperstiger

Nu finns nya möjligheter att ställa om till hållbar upphandling, som bidrar till att nå globala hållbarhetsmål. Märkningar är effektiva verktyg för att ställa tuffa krav och organisationerna är proffs på att följa upp och kontrollera kraven. Utan uppföljning blir miljökraven en papperstiger.

Datum: måndag 3 juli, Tid: kl 13.30-14.30Lokal E35, Campus Gotland.

Det danska badrumsfenomenet – varför är svenskarna inte lika giftfria?

Danskar röker och dricker mer än oss svenskar, men är väldigt noga med vad de har i badrumsskåpet. Medvetenheten hos danska konsumenter har bidragit till ett rikt utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter. Vad har påverkat dem? Ny rapport från Svanen.

Tisdag 4 juli Tid: 13.30-14.30  Lokal E35, Campus Gotland

Shop til you drop - hur kan vi nå ett hållbart mode?

Vilka är framtidens material? Kan miljömärkning bidra till att våra gardorober blir mer hållbara? Hur kan vi styra bort från köp- och slängsamhället och hur kan modebranschen hitta lönsamhet i att vara hållbara? Trendspaning om den Svanenmärkta jeansexplosionen.

Datum: Onsdag 5 juli, Tid: 13.10-13.55. Lokal: E35 Campus Gotland.

Var gömmer sig framtidens hållbara drivmedel?

Förnybara råvaror som palmolja och PFAD är klimatsmarta men de är inte hållbart producerade. Borneos regnskogar skövlas. Hur kan politiker, konsumenter och företag ta ansvar för en mer hållbar bränsleproduktion?

Torsdag 6 juli. Tid: 13.30-14.30   Lokal E35, Campus Gotland

Läs mer på svanen.se/almedalen