Svanenmärkta kyrkljus lagom till allhelgona

Liljeholmens och Skånska Stearinljusfabriken AB är först ut med att Svanenmärka sina kyrkljus. Svanenmärkningen innebär att ljusen är giftfria och klimatsmarta. Kyrkorna är en betydande inköpare av ljus. En stor leverantör som Liljeholmens levererar mer än 130 000 förpackningar med kyrkljus per år till kyrkor runtom i Sverige.

Under allhelgonahelgen minns vi våra bortgångna genom att tända ljus på gravar och i kyrkan. Det är en fin tradition, men det kan även vara skadligt för miljön och människan. Många av ljusen i Sverige är tillverkade av paraffin som, precis som olja och bensin, bidrar till växthuseffekten. Svanenmärkta ljus måste innehålla förnybara råvaror till minst 90 procent, och de måste även klara av flera olika krav för miljö, hälsa, kvalitet och säkerhet.

­­­­­­– Det är jättebra att det nu finns Svanenmärkta ljus för offentliga platser som kyrkor. Där samlas många människor, så det är viktigt att luften är hälsosam att andas in, säger Josephine Jansson, ansvarig för ljus på Miljömärkning Sverige.

­– För Liljeholmens är märkningen ett stolt bevis på att vi som företag arbetar aktivt för en hållbar produktion och att våra produkter uppfyller Svanens tuffa villkor, säger Britta Palmqvist Hugosson, produktchef på Liljeholmens.

– Vi på Skånska Stearinljusfabriken AB är stolta över att kunna presentera våra Svanenmärkta stearinljus. Ljusen är ett bevis på att vårt aktiva miljöarbete har gett resultat och att vi lever upp till Svanens miljövillkor, säger Cecilia Wallin, vice VD på Skånska Stearinljusfabriken AB.

I Sverige använder vi 18 000 ton ljus per år, och genom att välja Svanenmärka ljus gör du en god gärning både för miljön och människan. Sedan tidigare finns flera sorter av Svanenmärkta ljus.

Läs mer om ljus:

Anna Norberg
08-55 55 24 13
anna.norberg@svanen.se
Om Svanen och EU Ecolabel: Svanen är Nordens officiella miljömärke och EU Ecolabel är EU:s. Miljömärkning Sverige AB arbetar på uppdrag av regeringen för att vägleda konsumenter till de miljömässigt bästa produkterna. Produkterna lever upp till hårda miljö- och hälsokrav, som fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt. Svanen och EU Ecolabel är också verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Läs mer på www.svanen.se