Nej till ansvarlös användning av antibiotika till djur

Europaparlamentets miljöutskott röstade nyss om veterinärmedicinska läkemedel. Miljöutskottet backar upp och stärker EU-kommissionens förslag till åtgärder för att motverka antibiotikaresistens. Peter Eriksson välkomnar resultatet.

- Förebyggande användning av antibiotika till djur kan härmed komma att förbjudas. Det betyder att Europaparlamentet inför framtida förhandlingar med ministerrådet skärper sin hållning om att det i regel inte ska gå att ge antibiotika till friska djur, säger Peter Eriksson, Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

I många europeiska länder är gruppbehandling med antibiotika idag huvudregeln, inte ett undantag. Om EU inte skärper sin lagstiftning kommer användningen av antibiotika i förebyggande syfte till friska djur att fortsätta, med ökad antibiotikaresistens som följd, både hos djur och hos människor.

- Nästa vecka röstar vi om medicinfoder i jordbruksutskottet, som hittills har försökt urvattna EU-kommissionens förslag. Jag hoppas att omröstningen idag ger en positiv signal till medlemmarna i jordbruksutskottet, som har velat öppna upp för lagstiftning som tillåter fortsatt ansvarslös användning av antibiotika, säger Peter Eriksson.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201